Selasa, 5 Mei 2009

EECMI Terus Sokong Kerajaan Negeri

Oleh : ESAH BINTI ABDULLAH


YB Toh mengadakan pertemuan dengan Hugh W.Thompson (dua dari kiri) serta rombongan di pejabat beliau di Wisma Darul Iman. -Foto SHUHAIMI AHMAD.

Kerajaan negeri mengalu-alukan kesediaan Exxonmobil Exploration Corporation Malaysia Incorporated (EECMI) yang akan terus memberi sokongan bagi melaksanakan beberapa program pembangunan dan penyelidikan di negeri ini.

Selaras dengan visi korporat EECMI sebagai satu tanggungjawab sosial dalam menjalankan kajian mengenai alam sekitar, pembangunan modal insan dan pendidikan selain pembangunan di bawah ECER.

Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian, Perdagangan dan Alam Sekitar Negeri, YB Toh Chin Yaw, ketika ditemui di pejabatnya selepas menerima kunjungan Pengerusi EECMI yang baru Encik Hugh W. Thompson, hari ini (4 Mei).

“Kesediaan mereka untuk terus memberi sokongan dalam dua aspek ini akan membantu kerajaan negeri dalam memastikan kelancaran program di bawah ECER, selain meneruskan kerja-kerja pengeluaran minyak di perairan Terengganu untuk tempoh 30 tahun lagi,” katanya.

Tanggungjawab sosial EECMI termasuk memberi bantuan dan geran untuk penyelidikan kepada Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) serta program memantapkan penggunaan bahasa Inggeris di negeri ini.

YB Toh berkata, kerajaan akan memastikan hubungan ini akan berterusan dan meningkatkan kerjasama serta memberi menafaat kepada rakyat di negeri ini.

Pada masa yang sama, beliau juga menaruh keyakinan EECMI lebih berpengalaman dan pakar pakar dan bidang tertentu termasuk membabitkan kajian dan penyelidikan bagi membangunkan ekonomi negeri.

Katanya, biarpun operasi EECMI telah bertukar ke Kuala Lumpur tetapi agensi itu tetap memainkan peranan khususnya dalam kajian alam sekitar yang mampu memperkenalkan negeri ini kepada pelabur luar.

“Kerjasama yang terjalin ini memberi banyak kelebihan kepada kita, kerana EECMI mempunyai pengalaman yang luas dalam bidang korporat serta hubungan dengan banyak negara,” katanya.

Unit Komunikasi Negeri Terengganu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan