Selasa, 5 Mei 2009

Projek ECER Mengikut Jadual

Oleh : AIDA ABD RAHMAN



Pelbagai projek termasuk dalam sektor pelancongan, pertanian, minyak dan gas serta pembuatan di Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) berjalan mengikut perancangan dengan sebahagian besarnya akan bermula menjelang akhir tahun ini.

Menerusi Rancangan Malaysia ke-9, sebanyak 44 projek dikenalpasti di bawah ECER untuk dijalankan di Terengganu melibatkan 33 projek dijalankan dalam negeri, manakala selebihnya projek antara sempadan membabitkan negeri jiran.

Daripada jumlah itu, 21 projek dimulakan pada tahun lalu, sementara 11 projek akan dilaksanakan pada pertengahan tahun dan 10 projek lagi bermula akhir tahun ini serta dua projek akhir akan dilaksanakan awal tahun depan.

Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said, berkata Jawatankuasa Pelaksanaan ECER Peringkat Negeri Terengganu yang pertama kali bermesyuarat (tahun ini) membincangkan secara terperinci empat perkara utama, iaitu mengenai projek yang dirancang di bawah ECER Terengganu serta projek pertanian dan infrastruktur.



Katanya, perbincangan juga melibatkan satu kaedah bagaimana membangunkan tanah-tanah masyarakat Melayu dalam kawasan ECER serta penubuhan One Stop Center yang bertujuan mempercepatkan proses pengurusan pembangunan di bawah ECER.

“Mesyuarat pelaksanaan ini supaya kita dapat `monitor’ segala program yang dirancang di bawah ECER dan kita bermesyuarat sekurang-kurangnya setiap empat bulan bagi memastikan segala perancangan berjalan mengikut jadual,” katanya selepas merasmikan Pejabat ECERDC negeri Terengganu, di Jalan Sultan Zainal Abidin, Kuala Terengganu, petang semalam (3 Mei).

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Pembangunan ECER, Datuk Jebasingam Issace John berkata kemudahan penyediaan infrastruktur di Terengganu telah dimulakan dan ECER sedang bekerjasama rapat dengan kerajaan negeri bagi menarik pelabur.



Pegawai Majlis Pembangunan ECER dan pegawai kerajaan negeri baru kembali dari misi pelaburan di Eropah bersama pegawai negeri yang memberi tumpuan kepada sektor pertumbuhan tinggi seperti pelancongan, pembuatan, industri halal, teknologi bio dan minyak, gas dan industri hiliran petrokimia yang mampu memberi peluang pekerjaan dan menjana pendapatan.

"Taman Plastik Kertih iaitu taman plastik bersepadu sepenuhnya pertama di negara ini, dijangka akan beroperasi sepenuhnya pada 2015 dengan menarik pelaburan bernilai RM2 bilion dan membuka lebih 7,000 peluang pekerjaan," katanya.

Dalam sektor pembuatan, Kemaman akan dibangunkan sebagai taman industri berat Terengganu dengan mewujudkan kemudahan bersepadu termasuk kawasan khusus untuk pembuatan, industri membina dan membaiki bot, zon perdagangan bebas dan Jambatan Bukit Kuang yang baru bagi memudahkan perhubungan.

ECER juga menggunakan sebuah ladang sebagai model bagi program pertanian yang meliputi penyemaian benih sehingga ke tahap penanaman, pemprosesan, pembungkusan dan pemasaran produk bagi pasaran tempatan dan antarabangsa, katanya.

Datuk Issac John berkata, ECER sedang bekerjasama dengan pelbagai agensi kerajaan untuk menganjurkan seminar dan latihan bagi meningkatkan penyertaan kaum Bumiputera dalam pelbagai inisiatif komersial dan perindustrian.

"Antara inistiatif yang digaris pada tahun ini termasuk kerjasama dengan Perbadanan Nasional Berhad bagi memperkenalkan program pembangunan francais bagi melahirkan sekurang-kurangnya 50 pemegang francais di Terengganu dengan kumpulan sasaran adalah para graduan, golongan muda dan wanita," katanya.

Unit Komunikasi Negeri Terengganu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan