Selasa, 12 Mei 2009

Maidam Kumpul Zakat RM66.2 juta

Oleh : SURIATI BINTI ALI



Kejayaan Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu (Maidam) memungut wang zakat tertinggi RM66.2 juta pada tahun lepas membuktikan masyarakat mula sedar kewajiban masing-masing.

Berdasarkan rekod, jumlah itu adalah tertinggi berbanding pungutan tahun sebelum ini. ia memberi impak positif kepada Maidam bagi melaksanakan pelbagai program kebajikan terutama berkaitan fakir miskin.

Menteri Besar, Dato’ Ahmad said, berkata peningkatan membanggakan ini memberi gambaran jelas betapa pentingnya membayar zakat dikalangan masyarakat Islam.

Katanya, wang zakat yang dikumpul akan diagihkan sebaik mungkin bagi menjaga kebajikan golongan fakir miskin.

“Agihan itu disalurkan melalui pelbagai bantuan, antaranya membina dan membaikpulih rumah, rawatan diri, membiayai kelengkapan sekolah dan pelajaran serta kewangan untuk membeli kelengkapan hari raya dan bulanan.



“Kesedaran masyarakat membayar zakat dapat membantu usaha kerajaan mengurangkan kadar kemiskinan di Terengganu,” katanya ketika berucap merasmikan program Maidam Bersama Masyarakat, di Kampung Paya Berenjut, Kemaman.

Turut hadir, Yang Dipertua Majlis Perbadaran Kemaman (MPK), Haji Abdul Rahman Yahya, Pegawai Daerah Kemaman (PDK), Haji Kamil Othman, Ketua Pegawai Eksekutif Maidam, Wan Harujan Sulaiman dan beberapa pegawai kanan kerajaan

Kira-kira 60 keluarga dikategori miskin menerima barangan kelengkapan dapur, termasuk beras, minyak, gula, kicap dan milo.

Program anjuran Maidam dengan kerjasama PDK itu diadakan bagi meringankan beban penduduk terutama yang dikategori fakir miskin.



Dato’ Ahmad berkata, tanpa kerjasama dan kesedaran, sudah tentu kadar pungutan zakat tidak dapat mencapai tahap seperti yang disasarkan.

“Pada tahun lalu harga kelapa sawit berada di tahap memuaskan, faktor ini mendorong kepada peningkatan pembayaran itu.

“Kerajaan negeri tidak memberi jaminan pungutan zakat akan meningkat setiap tahun kerana ia bergantung kepada keadaan ekonomi semasa. Jika berada ditahap kurang memuaskan, pungutan tahunan zakat bermungkinan akan turut terjejas atau menurun,” katanya.

Sementara itu, Wan Harujan, berkata program yang dilaksanakan ini kerana mampu mendekatkan kakitangan bersama masyakarat yang sebelum ini kebanyakan daripada mereka kurang faham fungsi Maidam.

“Bagi meringankan beban, pihaknya memperuntukan RM30 ribu bagi membaikpulih tiga rumah penduduk dan RM10 ribu kepada pengurus bagi membina kelas pengajian al-Quran kanak-kanak dan dewasa,” katanya.

Unit Komunikasi Negeri Terengganu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan