Selasa, 19 Mei 2009

Laluan Singkat Ke Tasik Kenyir

Oleh : AIDA ABD RAHMAN



Projek Lebuh Raya Pantai Timur (LPT) melibatkan pakej 11 dan pakej 12 menghubungkan Batu Hampar ke Gemuroh yang dijangka dapat digunakan awal tahun depan mampu memendekkan masa dari Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) ke Tasik Kenyir.

Jalan singkat berkenaan hanya mengambil masa 35 minit dari LTSM berbanding sejam masa yang diambil ketika ini.

Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said, berkata dengan siapnya laluan Pakej 11 dan 12 berkenaan pastinya mampu meningkatkan usaha membangunkan Tasik Kenyir dan menarik lebih ramai pelawat, terutama dari luar Terengganu berkunjung ke pusat pelancongan itu.



Beliau berkata, sehingga kini, Pakej 12 sudah mencapai 83 peratus kemajuan projek. Bagaimanapun, Pakej 11 memerlukan projek ditender kepada pemaju lain berikutan pemaju asal berdepan dengan masalah menyiapkan projek akibat kos yang meningkat sekali ganda.

“Batu dah dimasukkan cuma premix ( bitumen) tak dapat dimasukkan kerana kos meningkat sekali ganda menyebabkan mereka (pemaju) tak mampu laksanakan.

“Kalau buat pun mereka mengalami kerugian. Sebab itulah mereka serah diri dan kita telah buat tender semula melibatkan enam kilometer (km) dan sekarang dalam proses menunggu keputusan daripada Lembega Tender,” kata Menteri Besar ketika melawat Projek LPT Fasa 2 (Pakej 12) di Kampung Gemuroh, Kuala Terengganu, hari ini (18 Mei).

Katanya, kegagalan pemaju meneruskan projek laluan pakej 12 kerana harga primex yang meningkat sekali ganda berbanding harga yang ditender sebelum ini.


Bagaimanapun, kerajaan akan memastikan proses memasukkan tender primex berkenaan dapat diselesaikan dalam tempoh tiga bulan dari sekarang.

Dalam pada itu, kerajaan juga sedang mengenalpasti pemaju lain untuk menamatkan kontrak mereka kerana kegagalan menyiapkan projek (primex) bagi memastikan mereka tidak menanggung kerugian yang lebih besar serta disenaraihitam daripada meneruskan projek lebuh raya yang lain.

Projek LPT Fasa 2 merupakan projek sambungan kepada LPT Fasa 1 bermula dari Jabur hingga ke Gemuroh, Kuala Terengganu sepanjang 180 km.



Sebanyak 70 peratus daripada skop kerja diuruskan oleh Jabatan Kerja Raya secara tender (50 eratus terbuka dan 50 peratus bumiputera tempatan) manakala 30 peratus dilaksanakansecara reka dan bina secara rundingan terus di bawah seliaan Lembaga Lebuh Raya Malaysia.

Unit Komunikasi Negeri Terengganu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan