Selasa, 24 Februari 2009

Cadang Wujud UiTM Kampus Baru

Oleh: Esah Abdullah


YB Ahmad Razif melawat gerai pameran selepas merasmikan Edu-Care 2009 di UMT. - Foto Ihsan SINAR HARIAN

Cadangan mewujudkan sebuah kampus Universiti Teknologi Mara (UiTM) baru di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Tepoh, Kuala Nerus antara usaha kerajaan untuk mengimbangi pembangunan pendidikan di Terengganu Utara.

“Kawasan seluas 100 ekar telah dikenal pasti di Sungai Ikan, Tepoh dan berharap ianya mendapat persetujuan daripada kementerian,” kata Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia Negeri, YB Ahmad Razif Abdul Rahman pada sidang media, selepas merasmikan Ekspo Pendidikan dan Latihan Kerjaya (edu-care 2009) di Universiti Malaysia Terengganu (UMT) hari ini (19 Februari).

“Perundingan antara Menteri Pengajian Tinggi, Dato’ Seri Mohamed Khaled Nordin baru-baru ini mengenai dua perkara berkaitan kampus UiTM mendapat keputusan yang positif,” katanya.

Katanya, pembinaan UiTM kampus Bukit Besi yang tergendala kerana kos menimbus tanah yang tinggi, akan diteruskan dan usaha mewujudkan sebuah lagi cawangan kampus UiTM dalam Parlimen Kuala Nerus turut mendapat komitmen daripada kementerian.

“Usaha mewujudkan satu lagi Kolej Komuniti di kawasan Terengganu Utara turut menjadi fokus kerajaan kerana kebanyakkan penuntut di kolej datangnya daripada penduduk di kawasan luar bandar,” katanya.

Katanya, kerajaan berpendapat perlu ada keseimbangan dari segi pembangunan pendidikan antara daerah-daerah yang selama ini banyak tertumpu dalam kawasan bandar Kuala Terengganu sahaja.

“Pendidikan adalah agenda utama kerajaan negeri dan hanya ilmu pendidikan mampu merubah masyarakat disamping mampu memberi sumber ekonomi kepada penduduk tempatan,” katanya.

Unit Komunikasi Negeri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan