Ahad, 15 Februari 2009

Industri Tembaga Terus Bertahan

Oleh: Farezul Fadzal


Sudah lebih 30 tahun Encik Suhaini melibatkan diri secara aktif dalam industri pembuatan tembaga.

Kemahirannya tidak dapat dinafikan lagi, walaupun usianya sudah mencecah 51 tahun, beliau tidak pernah berasa jemu untuk meneruskan pekerjaan itu walaupun terpaksa menempuh pelbagai dugaan.

Ketika menceritakan perusahaan tembaga di Kampung Ladang, Kuala Terengganu suatu ketika tahun 1980an, hampir 70 pengusaha tembaga di kawasan sekitar Kampung Ladang.

Namun kini hanya tinggal 19 pengusaha tembaga di kawasan sekitar Kampung Ladang.

“Tidak ramai anak muda yang sanggup menceburi bidang ini, kerana ia memerlukan tahap kesabaran yang tinggi,” katanya.

Menurut beliau, walaupun terdapat beberapa remaja datang untuk belajar tentang proses pembuatan tembaga, tetapi kebanyakannya tidak dapat bertahan lama.

“Paling lama pun seminggu je, lepas tu tak datang-datang. Ada yang merungutla..macam macam,” katanya yang telah bekerja di Wanisma Craft & Trading sejak 30 tahun lalu.



Sementara itu, En. Ali Abdullah, 45, berkata, remaja masa kini lebih gemar menghabiskan masa dari mempelajari sesuatu yang boleh diwarisi seperti pembuatan tembaga.

Tambahnya yang mempunyai empat orang anak, sikap sedemikian akan menyebabkan warisan berharga yang diwarisi sejak berzaman itu akan lenyap dan pupus begitu sahaja.

Menurut En. Ali, proses menghasilkan barangan tembaga memang sukar dan ia memerlukan kesabaran yang tinggi serta minat.

“Untuk menghasilkan sesuatu barangan tembaga yang berkualiti memakan masa selama dua bulan bagi satu-satu produk dihasilkan,”katanya yang memiliki pengalaman lebih 30 tahun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan