Selasa, 24 Februari 2009

Pelancong Tasik Kenyir Meningkat Sekali Ganda 2009

Oleh: Aida Abd Rahman


Peserta kursus Pengendalian Bot Pelancong anjuran Majlis Tindakan Pelancongan Negeri bergambar selepas majlis penutup kursus itu di Pulau Petang, Tasik Kenyir. -Foto SHUHAIMI AHMAD.

Jumlah pelancong ke Tasik Kenyir, Hulu Terengganu pada 2009 dijangka meningkat sekali ganda berbanding tahun lalu apabila lima taman utama menerusi Kenyir Island Hoping (KIH) siap sepenuhnya pertengahan tahun ini.

Pada tahun lalu, jumlah pelancong yang memasuki Tasik Kenyir secara berdaftar menerusi Pengkalan Gawi berjumlah 133,000 orang.

Timbalan Pengurus Besar Operasi Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah), Haji Wan Mat Amin Wan Daud, berkata perkembangan kunjungan pelancong ke Tasik Kenyir amat positif kerana dalam tempoh tidak sampai dua bulan tahun ini, jumlahnya sudah mencapai 20,000 orang.

“Kita jangka apabila siapnya KIH yang dibangunkan di sepuluh pulau di Tasik Kenyir dengan lima taman utama nanti pastinya mampu menarik lebih ramai pelawat dan dijangka meningkat sekali ganda berbanding tahun lalu.

“Kita (Ketengah) telah bentang (kertas kerja KIH) kepada YAB (Menteri Besar) dalam Jawatankuasa Perancang Ekonomi Negeri yang dipengerusi YAB sendiri pada tahun lepas dan telah dipersetujui akan dilaksanakan,” kata beliau dalam sidang akhbar selepas menyampaikan sijil kepada 40 peserta kursus pengendalian bot pelancong, di Pulau Petang, Tasik Kenyir, hari ini (19 Februari).

Hadir sama, Pengurus Besar Majlis Tindakan Pelancongan Negeri, Encik Ahmad Fathil Abd Ghani.

KIH akan menempatkan lima taman utama - Taman Ekopark, Taman Rama-rama, Taman Buah-buahan, Taman Burung dan Taman Orkid.

Pada asasnya, kerajaan negeri memperuntukkan RM50 juta untuk membangunkan KIH, yang mana Ketengah dipertanggungjawabkan memantau program itu dengan kerjasama Unit Perancang Ekonomi Negeri (Upen).

“Beberapa siri mesyuarat sudah selesai dijalankan dan dua projek yang akan bermula dalam masa terdekat.Yang pertama, Taman Burung sudah peringkat akhir dan dijangka akan dibangunkan tidak lama lagi,” katanya.

Manakala projek kedua, Taman Buah-buahan yang diselaraskan bersama Mardi, akan dibentangkan kepada kerajaan negeri sebelum dilaksanakan.

Pembangunan tiga taman lain akan dilaksanakan secara berperingkat-peringkat.

Sementara itu, Encik Ahmad Fathil berkata, Kementerian Pelancongan memperuntukkan RM5.98 juta untuk eko pelancongan di Tasik Kenyir melibatkan pelbagai penganjuran acara dan juga latihan kepada pihak yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dengan pelancongan negeri.

“MTPN dengan kerjasama jabatan dan penggiat pelancongan negeri berusaha serta menjalinkan kerjasama padu bagi merealisasikan hasrat kerajaan untuk menjadikan Tasik Kenyir sebagai pusat pelancongan utama negara,” katanya.

Unit Komunikasi Negeri

Tiada ulasan:

Catat Ulasan