Selasa, 24 Februari 2009

Rombongan MB Berlepas Ke Tanah Suci

Oleh: Suriati Ali


MOHON RESTU...Menteri Besar, isteri dan rombongan menadah doa sebelum memulakan perjalanan ke Tanah Suci Mekah bagi mengerjakan umrah. - Gambar oleh ZULKIPLI PUTRA.

Suasana ceria bercampur sedih menyelubungi perasaan Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said ketika bersalaman sambil bertanya khabar saudara dan kenalan, sebelum berlepas ke Tanah Suci bagi menunaikan umrah, hari ini (19 Februari).

Beliau bersama 39 Jawatankuasa Petugas Operasi Haji Musim 1429 Hijrah berlepas dari Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), kira-kira jam 10.15 pagi.

Jawatankuasa itu terdiri daripada kakitangan kerajaan dan pemimpin masyarakat yang ditawar mengerjakan umrah bagi menghargai perkhidmatan mereka menguruskan jemaah haji tahun lalu.

Mereka yang merupakan kumpulan pertama diberi penghargaan itu, sebelum ini menguruskan sembilan penerbangan jemaah haji menaiki pesawat Boieng 747-400 secara terus dari LTSM ke Mekah.

Turut sama menunaikan umrah, isteri Menteri Besar, To’ Puan Norliza Mahmud; Pegawai Kewangan Negeri, Dato’ Haji Mazlan Ngah; Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan Negeri, Haji Khazan Che Mat serta Timbalannya Haji Muhammad Ramli Nuh.

Rombongan itu juga disertai Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pembangunan), Dato’ Adzlan Mohd Dagang; Datuk Bandar Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT), Dato’ Mat Razali Kassim; Ketua Imam Masjid Negeri, Encik Aizi Saidi Abdul Aziz dan beberapa pegawai kanan kerajaan.

Menteri Besar berkata,beliau dan rombongan akan berada di Tanah Suci selama tujuh hari dan kembali ke tanah air pada 27 Februari depan.

“Sepanjang peninggalan diharapkan tiada musibah dan perkara buruk berlaku di Terengganu terutama membabitkan penduduk,” katanya.

Beliau berkata, sebagai tanda penghargaan atas perkhidmatan cemerlang jawatankuasa berkenaan menguruskan jemaah haji tahun lalu, kerajaan negeri menawarkan pakej umrah kepada mereka.

“Oleh itu, diharapkan mereka bersyukur dan menghargai peluang yang diberikan kerana pakej seumpama ini mungkin tiada di negeri lain,” katanya.

Sebelum memasuki balai berlepas, Ketua Imam Negeri membacakan doa selamat pergi dan pulang kepada rombongan.

Unit Komunikasi Negeri

Tiada ulasan:

Catat Ulasan