Khamis, 5 Mac 2009

Zoo Terengganu dibuka Mac ini

Oleh: AIDA ABD RAHMAN

Zoo terbesar di Pantai Timur, di Bukit Takal, Kemaman, yang menempatkan 100 spesis haiwan akan dibuka kepada orang ramai akhir bulan depan.

Beberapa spesis haiwan seperti burung unta, merak, beruang, landak, burung helag, kucing hutan,rusa dan ular sedang dikuarantin untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran baru di zoo berkenaan.

Binatang lain yang akan dipamerkan termasuk beberapa spesis beruang, banteng, seladang, kijang, kambing gurun, orang utan, buaya dan beberapa spesis harimau serta kuang raya.

Zoo yang terletak di kawasan seluas 135 ekar (54 hektar) bersempadan dengan kawasan kunag-kunang yang terletak di Kampung Yak Yah, Kemaman bakal mejadi antara 10 zoo terbaik di rantau ini dan keadaan hutan sekunder di kawasan pembangunan itu memberi kelebihan dari segi persekitaran.

“Kita akan membeli binatang-binatang tersebut dari zoo-zoo tempatan dan luar negara. Kemungkinan besar, zoo di Bukit Takal akan mejadi kawasan pembiakan beberapa spesis binatang tempatan yang hampir pupus utnu dilepaskankembali ke habitat asal mereka atau dijual kepada zoo lain yang berminat.

“Saya menjangkakan tarikan utama zoo itu nanti adalah menaiki gajah mengelilingi kawasan zoo, harimau putih dan aviari burung cenderawasih (bird of paradise),” kata Dato’ Ahmad Said dalam kenyataan akhbar kepada media, baru-baru ini.

Beliau berkata, beberapa zon tema akan memberi pilihan kepada pengunjung dan juga petunjuk kepada tempat-tempat yag menarik di kawasan itu.

Antara taman tema itu adalah Taman Herba, Taman Pokok Hutan, Taman Tropikal, Taman Cendawan, Taman Buah-buahan, Taman Orkid, Taman Bonsai dan Taman Akuatik.

Dato’ Ahmad berkata, beberapa kemudahan awam akan disediakan seperti tram ataubuggy untuk memudahkan perjalanan di kawasan yang luas, restoran, kawasan riadah utnuk kanak-kanak dan kolam renang utnuk keluarga.

Bukit Takal dipilih kerana kawasan itu terdapat kebun buah-buahan tempatan seperti duku, manggis, sentul, mangga, tampoi dan tanaman kopi yang menjadi tarikan tambahan kepada pengunjung.

Konsep terbuka Zoo Bukit Takal yang mengambil kira zoologi setiap binatang akan memberi keselesaan kepada pengunjung untuk melihat binatang liar yang dipamerkan dalam keadaan semula jadi tetapi selamat.

Dato’ Ahmad berkata, kerajaan negeri serius dalam membangunkan industri pelancongan dan sektor ini akan diberi tumpuan supaya menjadi penyumbang terbesar kepada ekonomi negeri selepas petroleum.

“Sektor pelancongan adalah satu-satunya sektor di manarakyat dapat melibatkan diri secara langsung atau tidak langsung. Ini menepati kehendak kerajaan negeri untuk `merakyatkan pentadbiran dan pembangunan’,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan