Khamis, 5 Mac 2009

Halau kanak-kanak tadika bukan lakonan


Pemimpin Barisan Nasional (BN) tidak pernah mengarahkan kanak-kanak tadika Kemajuan Masyarakat (Kemas) `berlakon’ mengeluarkan beg serta peralatan persekolahan mereka sewaktu PAS yang memerintah negeri ini, menutup tadika berkenaan.

Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said menafikan dakwaan segelintir pihak yang beranggapan tindakan kanak-kanak tadika dihalau dan tadika dikunci pada tahun 2000 adalah lakonan bagi memburuk-burukkan PAS.

“Tidak silap saya, Haji Hamzah ini Timbalan Pesuruhjaya PAS Sabah dan dia melihat dari segi persepsi PAS. Sebenarnya saya nak menyatakan bahawa kami tidak pernah berlakon dan mengarahkan budak tadika berlakon mengeluarkan beg dan peralatan sekolah.

“Inilah realiti berlaku di Terengganu, sebab itu Haji Hamzah barangkali mendapat gambaran tidak benar. Sebab itu saya kalau Haji Hamzah betul-betul seorang Islam, kalau sanggup bersumpah dengan al-Quran, datang sendiri tengok apakah ini bukan merupakan satu penghinaan dan kezaliman PAS kepada rakyat Terengganu,” kata Menteri Besar sebagai mengulas dakwaan yang dilemparkan Timbalan Pesuruhjaya PAS Sabah ketika ditemuramah dalam rancangan Hello Malaysia yang disiarkan menerusi Bernama TV, baru-baru ini.

Dato’ Ahmad berkata, Haji Hamzah hanya melihat dari persepsi PAS berdasarkan gambar yang diberikan, tetapi beliau (Dato’ Ahmad) menghadapinya sendiri dan tidak berbohong serta (sanggup) bersumpah dengan al-Quran.

Menurut beliau, PAS Terengganu sanggup mengunci pagar tadika dan kelas-kelas Kemas menyebabkan anak-anak kecil berkenaan terpaksa dibawa keluar dan ditempatkan sementara di bilik lain untuk belajar.

“Ini berlaku Tuan Haji (Hamzah) sebab itu saya katakan ini bukan pembohongan ini realiti. Sebab itu saya minta Tuan Haji datang ke Terengganu, jumpa saya kita boleh tunjukkan,” katanya.

Malah, Menteri Besar berkata pemimpin PAS berkenaan turut mendakwa kemenangan UMNO pada Pilihan Raya Umum ke-11 (2004) yang lalu tidak Islamik, juga tidak berasas kerana jelas Malaysia sebagai sebuah negara Islam yang mengamalkan demokrasi serta memberi keadilan kepada semua pihak yang seharusnya mampu menerima kenyataan dan ketentuan ALLAH SWT.

Beliau berkata demikian kerana melihat PAS menilai dari kaca mata mereka sendiri. Contohnya pada pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu baru-baru ini, PAS mendakwa kehadiran ramai polis menimbulkan ketakutan kepada orang ramai, selain SPR (Suruhanjaya Pilihan Raya) yang dikatakan tidak telus.

Bagaimanapun, apabila PAS menang mereka berterima kasih kepada SPR, kepada polis dan apabila kalah (akan) timbul cerita lain.

“Begitu juga dikatakan 40,000 tanah diagihkan oleh PAS kepada rakyat Terengganu. Saya sebagai seorang (bekas) Penolong Pentadbir Tanah Daerah dan saya bekerja mengenai undang-undang tanah, saya salah seorang yang menjadi sumber rujukan dari segi undang-undang tanah ini.

“Apa yang dibuat oleh PAS tak betul. PAS buat di Terengganu di mana 40,000 ekar diagihkan ini diberi kepada pihak swasta untuk mengukur dan mengutip duit. Apabila bagi kepada swasta pastinya (swasta) nak duit,” katanya.


Oleh: AIDA ABD RAHMAN

Katanya, ketika PAS mentadbir negeri ini mereka tidak tahu kedudukan tanah dan aspek peraturan tanah di mana, apabila keluar Jadual 5 ada empat perkara yang perlu diselesaikan iaitu pertama, bayar harga tanah; kedua, upah kerja ukur tanah; ketiga bayar tanda batu sempadan dan keempat cukai tanah bagi tahun pertama.

Katanya, apabila Jadual 5 dikeluarkan barulah nama pemohon boleh didaftarkan bagi mendapat hak milik.

“Ini dia (PAS) kutip duit tidak diberi kepada Pejabat Tanah sebagai pemegang amanah, dibayar kepada juruukur berlesen,” katanya.

Beliau berkata, kadangkala kita boleh bercakap politik tetapi jangan dipolitikkan semua perkara kerana ada benda yang tidak betul perlu dibincang dan diselesaikan dengan cara yang betul.

Katanya, sebagai orang Islam, kita perlu ikhlas dan jangan berbohong kepada rakyat serta melemparkan pelbagai tuduhan kepada pihak lain kerana akhirnya kita kembali kepada Allah SWT.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan