Khamis, 5 Mac 2009

Isteri Exco faham tugas suami

Oleh: SURIATI ALI

Ungkapan `mesti faham dan perlukan pengorbanan’ sentiasa tersemat di sudut hati Puan Harlina Zakaria, terutama ketika suami, Encik Ahmad Razif Abd Rahman lebih seminggu tidak dapat meluangkan masa bersama keluarga.

Sebagai isteri wakil rakyat dan Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia Negeri, Harlina faham suaminya terpaksa melebihkan masa kepada masyarakat berbanding keluarga.



“Saya tidak hairan dengan tugas dan tanggungjawab suami kerana sebelum berkahwin lagi, YB sudah aktif dengan pelbagai aktiviti sosial ketika memegang jawatan penting dalam pertubuhan dan persatuan.

“Kesibukan YB adakalanya membuatkan anak-anak, terutama yang bongsu, Shahrul Imran, 8, merungut kerana abah mereka jarang berada di rumah, “ katanya ketika ditemubual GanuKita, di rumah beliau, di Kampung Baru, Seberang Takir.

Menurut ibu kepada empat cahaya mata itu, kerunsingan anak-anak ditangani secara jujur dengan menyatakan abah mereka terpaksa bekerja dan berkhidmat untuk orang ramai.

“Saya menyokong penuh tugas suami yang ingin melihat masyarakat hari ini hidup cemerlang dan berfikiran kelas pertama setanding dengan rakyat di negara maju.

“Matlamat dan komitmen itu diiringi doa, semoga Allah S.W.T memberkati usaha yang dilaksanakan suami,” katanya.



Harlina berkata, walaupun belum cukup satu penggal menjalankan tugas yang ditanggungjawabkan, beliau yakin suaminya mampu melaksanakan amanah itu sebaik mungkin kerana Ahmad Razif gemar membuat kajian, mendengar dan menimba ilmu daripada pemimpin berpengalaman.

Beliau yang berasal dari Kedah berkata, kerjayanya sebagai guru yang kini mengajar di Sekolah Kebangsaan Kompleks Seberang Takir bagaikan secocok dengan tugas dipertanggungjawabkan kepada suami sekarang.

“Sekiranya mempunyai masalah berkaitan tugasan itu, kami bersama-sama mencari jalan penyelesaian.

“Begitu juga jika penduduk kampung memerlukan bantuan, saya sentiasa memberi sokongan dan dorongan kepada YB bagi menyelesaikan masalah sebaik mungkin. Kadang-kadang kami perlu kami turun padang untuk mengetahui punca,” katanya.

Menurutnya, mencatat masalah yang dikemukakan penduduk adalah antara pendekatan dilakukan ketika ketiadaan suami sebelum ianya dirujuk kepada Ahmad Razif untuk diselesaikan sebaik mungkin.

“Menjadi kebiasaan setiap Khamis hingga Sabtu, rumah akan dikunjungi penduduk untuk mengadu pelbagai hal, kerana hari itu dikhaskan untuk bertemu rakyat.

“Semua masalah ditangani secara bijak oleh YB termasuk perkara kecil seperti penduduk tidak cukup wang untuk membayar bil elektrik, air dan sewa rumah,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan