Khamis, 5 Mac 2009

RM1 Juta setahun bantu penjaja kecil

Oleh: AIDA ABD RAHMAN

Kerajaan negeri memperuntukkan kira-kira RM1 juta setahun bagi Skim Sahabat Penjaja Melayu (SSPM) dan Skim Pinjaman Khas kanopi (SPKK) sejak 2006 bagi membantu golongan penjaja dan peniaga kecil di seluruh Terengganu meningkatkan taraf kehidupan masing-masing.

Sehingga kini, seramai 394 peminjam menyertai SSPM dengan pinjaman RM1,089,000, manakala 206 peniaga menyertai SPKK dengan pinjaman RM72,884.

SSPM memperuntukkan RM3,000 bagi seorang peminjam tanpa apa-apa cagaran dengan bayaran balik selama 15 bulan dan SPKK memperuntukkan pinjaman sehingga RM5,000 dengan tempoh bayaran balik sehingga 24 bulan itu merupakan skim yang diperkenalkan di bawah Tabung Pembangunan Usahawan Terengganu II (TPUT II).

Skim lain adalah Skim Pinjaman Langsung (SPL) yang dilancarkan sejak April 1999, di mana skim itu sudah membiayai pinjaman 14 peniaga berjumlah RM120,000.

Skim Pinjaman Tanpa Faedah (SPTF) diperkenalkan sejak Mac 2000 pula melibatkan 56 peminjam berjumlah RM2,829,947.05, Skim Pinjaman Kecil (SPK) membabitkan 534 peminjam dengan pembiayaan RM1,942,000 sejak diperkenalkan pada Januari 2002.

Manakala sebanyak RM268,500 kepada 132 peminjam untuk Skim Pinjaman Peniaga Pasar Malam (SPPPM) sejak dilancarkan Ogos 2003.



Pengurus Besar Yayasan Pembangunan Usahawan (YPU) Terengganu, Haji Azmi Razik, berkata TPUT adalah satu usaha dan suntikan kerajaan negeri menerusi YPU bagi menyediakan kemudahan pembiayaan perniagaan dan modal kerja kepada usahawan seluruh negeri.

Katanya, kerajaan sentiasa memberi peluang dan melakukan penambahbaikan bagi merancakkan ekonomi rakyat tempatan dengan memperkenalkan pelbagai skim yang mampu disertai mereka.

Malah, skim yang disediakan itu sentiasa mendapat sambutan amat baik daripada peminjam di Kuala Terengganu dan Marang serta rekod baik pembayaran menerusi skim yang ditawarkan menyebabkan TPUT diteruskan dengan peruntukan RM1 juta bagi 2009.

“Bagi memastikan semua orang menikmati peluang yang disediakan ini, kita (YPU) akan menyediakan khidmat nasihat dan rundingan di kaunter menerusi `roadshow’ dengan kerjasama pejabat daerah khususnya di Pekan Budaya Daerah seluruh Terengganu.

“Usaha ini selaras dengan misi kerajaan negeri `merakyatkan pembangunan’ iaitu memastikan semua rakyat dapat menikmati faedah yang disediakan agensi dan jabatan kerajaan hasil pendedahan yang lebih menyeluruh apabila kita membuka kaunter ke kawasan berhampiran tempat tinggal mereka,” katanya.

Haji Azmi berkata, kerajaan negeri juga sedang mengenalpasti premis tetap bagi memudahkan runding cara dan urusan perkhidmatan YPU dengan orang ramai di daerah yang jauh dari Kuala Terengganu seperti di Kemaman.

“Kita sudah ada bangunan yang boleh kita `upgrade’ bagi menempatkan cawangan YPU bagi meletakkan `brochures’ dan pegawai kita terutama di Kemaman dan Paka. Mereka dari kawasan itu tidak perlu lagi datang ke sini apabila kemudahan itu siap sepenuhnya nanti,”katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan