Isnin, 30 Mac 2009

Kerajaan bantu kaji pokok herba

Oleh: Esah Abdullah

Bukti kesungguhan kerajaan negeri menyelamatkan pokok-pokok herba ini daripada terus dilupakan, ia menawarkan bantuan kepada mana-mana pihak untuk membuat kajian R&D bagi mengenal pasti penggunaannya.

“Bumi Terengganu ada 3,000 jenis pokok herba yang telah dikenalpasti,” kata Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said ketika merasmikan seminar Persijilan Halal dan Pendaftaran Produk Herba di Primula Beach Resort, Kuala Terengganu, baru-baru ini.

Turut hadir, Naib Canselor Universiti Darul Iman Malaysia (UDM) Prof Dato’ Dr Alias Daud; Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC), Dato’ Jabasingam Issace John dan Naib-Naib Canselor Universiti Malaysia (UM) Terengganu, UM Kelantan dan UM Pahang.

Katanya, jumlah ini mungkin lebih banyak dan masih terdapat pokok herba yang masih belum diketengahkan seperti pokok celaka, lampin budak dan ubi gadong yang isinya boleh dimakan, tetapi daunnya mengandungi sejenis racun.
“Saya percaya pihak universiti boleh buat kajian dan tidak mustahil suatu hari nanti kita juga boleh menjadi seperti negara China dan Korea yang popular dengan produk herbanya,” katanya.
Katanya, bila melawat China kita akan dibawa melawat kedai herba tradisi mereka seperti ginseng dan begitu juga kalau kita berkunjung ke Korea perkara sama mereka lakukan.

“Mengapa kita tidak lakukan perkara yang serupa, kita bawa pelancong luar yang berkunjung ke negeri ini ke kedai-kedai ubatan tradisi kita dan mencuba ubatan yang dikeluarkan masyarakat tempatan,” katanya.

Menteri Besar berkata, produk halal mempunyai permintaan yang tinggi dan terdapat 1.3 billion umat Islam seluruh dunia memerlukan pasaran produk halal ini, malah orang bukan Islam turut berminat menggunakan bahan produk halal.

“Kita perlu menerokai bidang ini dan merebut peluang untuk menjana pendapatan ekonomi rakyat, sekaligus memasuki pasaran dunia,” katanya.

Beliau kemudiannya menyaksikan majlis menandatangani Memorandum Perjanjian antara UDM yang diwakili Prof Dato’ Dr Alias Daud dengan EPERDC yang diwakili Dato’ Jabasingam Issace John.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan