Khamis, 5 Mac 2009

e-Munakahat versi baru

Oleh: ESAH ABDULLAH

Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) akan mengeluarkan kad pintar perkahwinan atau e-Munakahat versi baru yang mempunyai sistem chips atau ciri-ciri keselamatan berteknologi tinggi, mulai Mac depan.



“Versi baru ini dibuat setelah mengambil kira beberapa kelemahan yang terdapat pada kad lama di samping turut membuat perubahan bentuk dan menambahbaik ciri-ciri keselamatan,” kata Ketua Penolong Pesuruhjaya (Pentadbiran Undang-Undang Keluarga Islam) JHEAT, Encik Ismail Abdul Ghani, ketika diwawancara GanuKita, baru-baru ini.

Dengan kelengkapan sistem chips berteknologi tinggi JHEAT berharap tidak berlaku kes-kes pemalsuan seperti yang dilaporkan di beberapa negeri lain dan tindakan pantas jabatan itu dapat menyekat perkara tersebut daripada menular ke negeri ini.

“Kad baru ini akan diproses dan dicetak sendiri oleh JHEAT, usaha ini dibuat kerana mengambil kira rungutan ramai, kad sebelum ini mengambil masa dua hingga tiga bulan baru siap dan antara sebabnya proses dibuat di Kuala Lumpur,” katanya,



Sehingga ini, katanya, 55,366 orang atau 27,683 pasangan berkahwin di negeri ini memiliki e-Munakahat selepas JHEAT mewajibkan kepada setiap pasangan berbuat demikian berkuatkuasa pada 2006.

“Mula diperkenalkan pada 1999 dengan pengeluaran kad biasa di mana setiap pasangan berkahwin hanya diberi pilihan, justeru tidak ramai yang berminat berbuat demikian,” katanya.

Setiap pasangan dikenakan bayaran RM33 untuk mendapatkan e-Munakahat dan bayaran ini dikatakan paling rendah berbanding negeri lain, termasuk Kelantan RM50 dan Selangor RM60.

Katanya, dengan dilengkapi sistem chips ianya dapat mengatasi masalah kelambatan proses pendaftaran kerana perlu merujuk kepada pelbagai dokumen asal secara manual.

“E-Munakahat mula diperkenalkan pada 2005 menggantikan kad kahwin tanpa chips yang dikeluarkan pada 1999 dan mulai 2006 JHEAT mewajibkan kepada semua pasangan yang berkahwin memiliki e-munakahat,” katanya.

Dengan adanya e-Munakahat yang menyimpan data perkahwinan, memudah dan menyenangkan setiap pasangan membawa dokumen perkahwinan mereka.

Beliau berkata, sambutan daripada pasangan lama berkahwin setakat ini hanya lima peratus sahaja sejak ianya diperkenalkan pada 1999 dan pihaknya akan melaksanakan beberapa hebahan sama ada melalui siaran radio dan jurunikah mukim.

Encik Ismail berharap pasangan yang telah lama berkahwin digalakkan memiliki kad pintar ini dengan mengisi borang yang boleh didapati di pejabat agama daerah masing-masing atau di rumah jurunikah mukim yang bertauliah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan