Isnin, 30 Mac 2009

Susun semula jentera pilihan raya negeri, bahagian

Oleh: AIDA ABD RAHMAN

Perhubungan UMNO negeri mengambil langkah membuat penyusunan semula struktur jentera pilihan raya di peringkat bahagian serta negeri pada Mei ini selepas mengambil kira pelbagai faktor dan menjadikan kekalahan pilihan raya kecil Kuala Terengganu pada Januari lalu sebagai panduan.



Malah, satu mesyuarat khas Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri dengan ketua-ketua Bahagian UMNO akan dijalankan pada awal Mac depan bagi memperincikan kedudukan dan perkembangan UMNO negeri keseluruhannya.

Setiausaha Perhubungan UMNO negeri, Dato’ Rosli Mat Hassan, berkata UMNO Negeri akan memberi tumpuan untuk menyelaras jentera pilihan raya peringkat negeri dan penubuhan jentera pilihan raya peringkat parlimen di semua bahagian-bahagian di Terengganu.

Dato’ Rosli berkata, bagi memantapkan jentera pilihan raya peringkat negeri, 12 portfolio dan pengerusi dilantik bagi mengetuai portfolio berkenaan.

Katanya, selepas selesai Perhimpunan Agung UMNO, sebahagian jentera UMNO negeri juga akan disusun bagi membantu pilihan raya kecil Barisan Nasional (BN) di Perak dan Kedah.



Dalam pada itu, beliau berkata mesyuarat Perhubungan UMNO negeri baru-baru ini, sudah mengenalpasti punca kekalahan UMNO Terengganu pada Pilihan Raya Kecil Kuala Terengganu 17 Januari lalu.

“Mesyuarat UMNO peringkat perhubungan negeri memperakukan penemuan sebab musabab, kekalahan dan semua akan disiapkan dan kertas (sebab-musabab) akan hantar kepada setiausaha Agung BN Malaysia.

“Sebab terlampau banyak dan kita juga mengambil pandangan Adun-adun (Ahli Dewan Undangan Negeri) angkat di setiap peti undi. Bagi kita pihanraya baru ini bukan kekalahan yang teruk tetapi ada masalah pengurusan pilihan raya, ramai antara Jawatankuasa UMNO Bahagian Kuala Terengganu itu sendiri yang baru `first time’ jadi AJK Bahagian yang tiada pengalaman dalam pilihanraya dan cara gerak kerja itu perlu ditingkatkan,” katanya kepada GanuKita, di Dungun, baru-baru ini.


Katanya, Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri (Dato’ Ahmad Said) akan mengambil perhatian berat dan memebro cakna yang seterusnya terutama di Bahagian Kuala Terengganu yang mana mengalami kekalahan di tiga Dewan Undangan Negeri.

Beliau berkata, antara masalah di Kuala Terengganu adalah penyokong yang tidak keuar mengundi serta hampir 6,000 ahli UMNO yang belum berdaftar sebagai pemilih.

“Jadi tidak guna mempunyai ahli UMNO yang ramai tetapi tidak berdaftar sebagai pemilih. Dalam tahun ini, kita arahkan Bahagian Kuala Terengganu memastikan 5,000 lebih ahli UMNO yang belum berdaftar sebagai pemilih mendaftar,”katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan