Isnin, 30 Mac 2009

RM77 juta tingkat industri pelancongan

Oleh: AIDA ABD RAHMAN



Kerajaan Terengganu memperuntukkan kira-kira RM77 juta bagi meningkatkan industri pelancongan negeri sekaligus mencapai sasaran menarik 4 juta pelancong tahun ini.

Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said, berkata dalam keadaan kemelesetan ekonomi dunia kerajaan negeri tetap menjangkakan lebih ramai pelancong ke Terengganu berdasarkan sambutan baik kehadiran pelancong sepanjang tahun lalu.

Pada tahun lalu, Terengganu mencapai sasaran 3.5 juta pelancong hasil promosi dan kerancakan aktiviti pelancongan yang dijalankan agensi dan badan pelancongan negeri.

Beliau berkata, bagi mencapai matlamat 4 juta pelancong kerajaan merancang dan melaksanakan pelbagai cara termasuk mewujudkan 10 pulau mengikut tema tersendiri, seperti Taman Rama-rama, Taman Orkid dan Santuari Gajah di Tasik kenyir.

“Ramai sudah mengetahui pelbagai projek pelancongan kini sedang giat dijalankan di Tasik Kenyir, selain zoo di Bukit Takal, Kemaman yang bakal dibuka Mac depan, di mana zoo itu dibina menggunakan kepakaran perunding dari Singapura.

“Kerajaan juga membelanjakan RM1.9 juta setahun dalam tempoh tiga tahun bagi memaparkan gambar keindahan pusat peranginan dan pelancongan yang dipamer di tempat meletak beg di KLIA (Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur). Sampai sahaja di KLIA mereka nampak Terengganu,“ katanya di Kerteh baru-baru ini.

Kerajaan negeri juga berhasrat membangunkan Pulau Bidong yang dulunya menjadi penempatan puluhan ribu pelarian Vietnam.

Pulau Bidong yang dibuka pada tahun 1975 merupakan pulau terkenal di dunia dan 5,000 pelarian yang pernah singgah di Pulau Bidong dikatakan sudah berjaya dalam pelbagai bidang masing-masing.

“Tidak kurang juga ada antara mereka menjadi jutawan di Kanada, Australia dan Amerika..padahal mereka mencari tempat berlindung di Pulau Bidong suatu masa dulu,” katanya.

Malah, Dato’ Ahmad berkata, kesediaan syarikat penerbangan komuniti pertama, Firefly mengadakan penerbangan terus Kerteh-Subang dan Kuala Terengganu-Subang juga mampu memberi impak kepada kemajuan pelancongan negeri.

Perkhidmatan yang disediakan Firefly dilihat tepat pada masanya ketika Terengganu semakin dikenali di peta dunia kerana sering menganjurkan pelbagai aktiviti peringkat antarabangsa yang melibatkan penyertaan rakyat asing seluruh dunia.

Unit Komunikasi Negeri Terengganu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan