Khamis, 5 Mac 2009

Bantuan pelajar masuk IPTA

Oleh: ESAH ABDULLAH

Kerajaan negeri melalui Yayasan Terengganu (YT) membelanjakan berjuta ringgit bagi bantuan anak-anak negeri ini melanjutkan pengajian ke Pusat Pengajian Tinggi Awam (IPTA) termasuk bantuan kepada pelajar tingkatan enam atas yang tidak mendapat biasiswa.

“Tahun lepas RM2.254 juta dibelanjakan untuk 2,254 pelajar yang akan menduduki peperiksaan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM),” kata Pengerusi Jawatankuasa, Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia Negeri, YB Ahmad Razif Abdul Rahman.

Katanya, pelajar ini diberi tunai RM1,000 setiap seorang dan tahun ini akan diteruskan bagi memastikan kecemerlangan dalam pendidikan mereka,”

Katanya kerajaan juga sedang membuat bancian terperinci bagi mengenal pasti jumlah sebenar graduan lulusan diploma dan ijazah yang belum mendapat kerja di negeri ini.

“Beberapa siri latihan sambil kerja akan diberikan kepada graduan menganggur dan keutamaan diberi bagi mengisi kekosongan jawatan di jabatan kerajaan dan mereka yang dapat ijazah dengan kepujian kelas satu akan dilatih dan ditawar ke jawatan pegawai tabdir,” katanya.

Fokus sekarang katanya, adalah untuk mendapat maklumat tepat jumlah anak Terengganu yang tidak ada kerja dan mereka yang ada kelulusan komputer akan ditawar sebagai pegawai teknikal dibawah program e-books di sekolah-sekolah.

Banyak tumpuan diberi terhadap golongan remaja lepasan SPM dan peruntukan RM100,000 disediakan bagi membiayai program maklumat kerjaya, pengiklanan serta memberi laluan kerjaya bagi merialisasikan hasrat kerajaan untuk menempatkan 60 peratus rakyat tempatan dalam sektor pekerjaan di negeri ini.

Katanya, promosi secara besar-besaran akan dilakukan ditempat-tempat awam termasuk di stesyen bas untuk menarik golongan remaja menyertai program-program latihan kerjaya untuk membantu mereka memilih jalan terang kearah masa depan yang gemilang.


YB Ahmad Razif seterusnya melahirkan rasa yakin dengan usaha yang berterusan serta sokongan padu daripada semua pihak ibu bapa guru dan pelajar hasrat kerajaan untuk melihat setiap rumah mempunyai seorang graduan berjaya dicapai.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan