Khamis, 5 Mac 2009

TTI jana ekonomi negeri

Oleh: KAMARUDIN MAT AKIB

Seramai 2.02 juta pengunjung dari dalam dan luar negara melawat Taman Tamadun Islam (TTI), di Pulau Wan Man, sepanjang tahun lalu.

Berdasarkan perangkaan itu, matlamat pembinaannya tercapai kerana taman tema bercirikan ketamadunan Islam pertama di Asia itu kini mampu menjadi daya penarik di bidang pelancongan, sekaligus menjana ekonomi negeri.

Fakta itu menolak anggapan sesetengah pihak kononnya pembinaan TTI yang mula beroperasi 1 Februari tahun lalu, memberi peluang pekerjaan tetap kepada 160 orang, kebanyakannya daripada penduduk tempatan.

“Pada masa yang sama kewujudan TTI juga memberi peluang kepada 204 pengusaha tempatan membekal pelbagai jenis barangan seperti makanan, minuman dan cenderamata yang diperlukan di taman ini,” kata Pengarah Urusan TTI Management Sdn Bhd, Engku Md Azmi Abd Rahman dalam pertemuan dengan GanuKita, baru-baru ini.

Selain itu, pembinaan Dewan Konvensyen yang mampu menampung 2,200 orang di TTI banyak menyediakan peluang pekerjaan seperti penyajian makanan dan antara 20 hingga 30 kakitangan sambilan turut diambil bekerja.

Engku Md Azmi berkata, pada tahun lalu 265,611 pelawat TTI memasuki kawasan monumen dengan bayaran tiket RM10 bagi dewasa dan RM5 kanak-kanak.

“Tahun ini kita merancang menarik 480,000 pelawat ke kawasan monumen yang mempamerkan 21 replika monumen senibina Islam unik dari seluruh dunia,” katanya.

Antara monumen yang mendapat perhatian pengunjung ialah Taj Mahal, Masjidil Haram, Masjid Suleyman (Turki) dan Masjid Nabawi (Madinah), Alhambra (Sepanyol), Menara Kalyan (Uzbekistan), Masjid Besar Qairawan (Tunissia) dan Makam Abu Nasr (Afghanistan).

Masjid Kristal yang memukau pengunjung dalam dan luar negara, bukan saja menjadi tumpuan pelawat, tetapi menjadi tempat majlis akad nikah pasangan umat Islam yang mahu kelainan untuk merakamkan peristiwa bersejarah mereka.

Dalam usaha menggamit lebih ramai pengunjung ke TTI, pihak pengurusan akan memperhebatkan promosi di seluruh negara serta mengadakan lebih banyak program menarik di kawasan berkenaan.

Beliau berkata, antara daya penarik baru yang dirancang pengurusan TTI ialah memperkenalkan perkhidmatan ‘River Cruise’ mulai 1 Mac depan.

“Orang ramai berpeluang menyusuri Sungai Terengganu sama ada secara persendirian atau berkumpulan menggunakan perkhidmatan ini dengan kadar sewa berpatutan,” ujarnya.

Katanya, pihak pengurusan TTI kini berbangga kerana taman itu bukan setakat menjadi ikon Terengganu dan Malaysia, tetapi mampu menjana ekonomi negeri, terutama sewaktu ekonomi tidak menentu sekarang ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan