Rabu, 11 Februari 2009

Wang Royalti : Tiada Pembaziran

Oleh: AIDA ABD RAHMAN

Tiada pembaziran wang ehsan yang menyebabkan kerugian kepada rakyat. Demikian ditegaskan Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Mokhtar Nong, kepada GanuKita, baru-baru ini.

Beliau menjelaskan semua wang royalti digunakan untuk rakyat, bukan semata-mata untuk tujuan sembarangan dan tiada hala tuju.

“Rasa-rasanya setakat ini yang kita ketahui wang itu (royalti) tidak ada yang menyebabkan pembaziran yang menyebabkan kerugian kepada rakyat.

“Semuanya digunakan untuk rakyat, bukan semata-mata untuk tujuan sembarangan dan tiada hala tuju, wang ini telah mengikut prosedur ditetapkan sebab kita sebagai sebuah kerajaan,” katanya.

Menurutnya, setiap perbelanjaan kerajaan dibawa usul dalam sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) dari segi akaun untuk pengesahan.

“Maknanya wang itu tidak digunakan secara membazir dan dakwaan wang yang digunakan secara pembaziran (oleh pembangkang) adalah tidak benar,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Dato’ Mokhtar mengingatkan kakitangan kerajaan supaya sentiasa memberi perkhidmatan yang cepat, cekap dan berkualiti kepada rakyat serta membaiki sebarang kelemahan dalam sistem penyampaian, agar kerajaan dapat memberi khidmat terbaik.

Beliau berkata, setiap kakitangan kerajaan sudah diberi kefahaman dan ingatan berterusan supaya memberi perkhidmatan terbaik kepada pelanggan yang berurusan dengan jabatan dan agensi kerajaan negeri.

“Saya sentiasa memberi pengajaran supaya mereka sentiasa memperbaiki kelemahan-kelemahan yang ada untuk memberi yang terbaik kepada rakyat, kepada siapa sahaja yang jadi pelanggan kita.

“Kita sebagai pentadbiran, kita amat bersetuju dan melaksanakan apa keputusan yang diambil oleh kerajaan iaitu `merakyatkan pembangunan’,” katanya.

Beliau berkata, di segi positifnya konsep itu amat tepat dalam membantu dan membangunkan rakyat. Malah, di segi pentadbiran sebarang slogan yang baik dan mendatangkan kebaikan akan diterima dan sememangnya pentadbiran negeri mempunyai misi demikian.

Pada masa yang sama beliau juga mahu menekankan konsep `merakyatkan pentadbiran’ dengan mengutamakan sistem penyampaian supaya kakitangan kerajaan dapat memberi perkhidmatan terbaik.

Dato’ Mokhtar berkata, sehingga kini dianggarkan terdapat 60,000 kakitangan kerajaan negeri termasuk kakitangan Suruhanjaya Perkhidmatan Negeri, Pihak Berkuasa Tempatan dan badan-badan berkanun di bawah kerajaan negeri.

Katanya, kerajaan negeri akan memantau usaha menyalurkan wang menerusi Perbendaharaan Negeri dengan Petronas bagi memastikan pemulangan wang sampai dengan betul dan selaras dengan kehendak pentadbiran.

Menurutnya, inilah keistimewaan rakyat Terengganu yang mana bernasib baik mempunyai pemulangan royalti berbanding negeri-negeri lain kecuali Sabah dan Sarawak.

Beliau berkata, wang royalti itu sekiranya digunakan dengan baik, ia akan membantu pentadbiran dan pembangunan negeri Terengganu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan