Rabu, 11 Februari 2009

Skim wakaf tunai suburkan amalan sedekah

Oleh: Esah Abdullah

Amalan wakaf merupakan ibadat berbentuk sedekah jariah yang menjanjikan ganjaran pahala berkekalan dan mengalir terus kepada pewakaf hingga ke akhirat dan dengan amal soleh ini pewakaf akan mendapat pahala berterusan selagi harta yang diwakafkan kekal dan dimanfaatkan.

Oleh itu, Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) telah mewujudkan Skim Wakaf Tunai dalam usaha menyuburkan amalan wakaf yang merupakan sedekah jariah yang sangat dituntut oleh Islam.

“Skim ini menyediakan kemudahan dan altenatif kepada umat Islam untuk menyertainya walaupun tanpa melibatkan wakaf yang berbentuk aset kekal,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Maidam, Haji Wan Harujan Sulaiman.
Katanya, melalui skim ini orang ramai digalakkan menyumbang dan membuat pelaburan sebagai sedekah jariah tanpa had minimum untuk kebajikan dan kemaslahatan umat Islam secara menyeluruh.

“Sekaligus dapat menanamkan dan mendidik sikap, semangat dan kerjasama yang erat sesama umat Islam berkonsepkan ukhuwwah Islamiah dan semangat taawun dalam Islam,” katanya.

Mereka yang ingin menyertai skim ini perlu mengisi borang B1, yang boleh diambil di kaunter Maidam atau melalui tabung-tabung yang ada di unit wakaf atau pusat zakat Maidam di daerah-daerah.

Sumbangan boleh diberikan tanpa mengira jumlah yang penting peluang melaksanakan ibadat wakaf secara berkelompok serta dapat mengambil bahagian dalam pelaksanaan strategi pembangunan harta wakaf dan ekonomi umat Islam dengan skop yang luas, dinamik dan bersepadu.

Katanya, sumbangan wang tunai yang terkumpul akan disatukan ke dalam satu akaun khas dana wakaf tunai dan ia akan ditukar kepada aset atau harta kekal.

“Penukaran ini dibuat dalam bentuk pembangunan hartanah, pembangunan harta wakaf yang sedia ada, pembinaan bangunan pejabat, rumah kedai, sekolah agama, rumah orang tua dan anak yatim di samping pembangunan perladangan, pertanian, penternakan atau perkilangan,” katanya.

Sesiapa saja, katanya, boleh menyertai skim ini dalam bentuk wang tunai kerana tidak semua umat Islam di negara ini mempunyai harta kekal seperti tanah dan bangunan.

Justeru, katanya, rebutlah peluang keemasan ini untuk bersama-sama mengumpul bekalan dan saham akhirat melalui skim yang mudah dan semoga kita mendapat ganjaran pahala yang dijanjikan Allah Taala.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan