Ahad, 15 Februari 2009

Daftar Untuk Peroleh Keistimewan

Oleh: Suriati Ali



Sifat malu melampau dan kurangnya pengetahuan mengenai keistimewaan mendaftar menyebabkan Orang Kurang Upaya (OKU) di negeri ini tidak mendapat pembelaan dan hak yang sewajarnya.

Pendaftaran penting untuk memberi gambaran sebenar mengenai bilangan dan jenis kecacatan OKU selain memudahkan agensi yang dilantik merancang program serta menyediakan pelbagai kemudahan.

Jumlah OKU yang mendaftar di Terengganu adalah 14,608 dan angka itu bukan bilangan sebenar OKU di Terengganu.

Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) negeri, mengangarkan terdapat kira-kira 2,000 OKU pelbagai kategori masih belum mendaftar.

Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Masyarakat dan Wanita Negeri, YB Ashaari Idris, berkata pendaftaran penting bagi OKU bertujuan memudahkan kerajaan negeri merancang faedah dan kemudahan yang bakal disumbangkan.

Katanya, sekiranya ibu bapa OKU atau golongan itu sendiri mengasingkan diri, mereka tidak akan mendapat hak yang sewajarnya.

“Bagi mencapai hasrat untuk membantu golongan ini, kerajaan negeri menyeru kepada ibu bapa, saudara atau jiran supaya tampil untuk mendaftar mana-mana OKU yang belum berbuat demikian.

“OKU mendaftar bukan sahaja menerima pelbagai manfaat malah akan menjadi insan berkeyakinan dan bersemangat waja selepas melalui aktiviti yang dirancang,” katanya.

Ashaari berkata, bagi mencapai hasrat kempen, kerajaan melancarkan `Program Cari dan Dapat’ di mana pegawai yang dilantik mengelola program itu akan mengandakan usaha mencari OKU di seluruh daerah terutama kawasan pendalaman.

Katanya, bagi OKU yang mendaftar, mereka boleh menikmati pelbagai kemudahan yang disediakan sektor kerajaan dan swasta.

“Kemudahan itu termasuk bantuan alat tiruan dan sokongan; elaun pekerja cacat, penjaga pesakit yang terlantar, Program Pemulihan Dalam Komuniti (PDK), sekolah Pendidikan Khas dan OKU tidak mampu bekerja.

“Pendaftaran OKU adalah secara sukarela dan ia boleh dilakukan di mana-mana pejabat JKM dan PDK,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan