Rabu, 11 Februari 2009

Gong Baru kampung aktif

Oleh: Farezul Fadzal



Kampung Gong Baru, Gong Tok Nasek merupakan kampung paling aktif menganjurkan pelbagai program bagi manfaat penduduk setempat dan kawasan sekitarnya.



Setiap tahun, lebih 20 aktiviti dianjurkan Kawasan Rukun Tetangga (KRT) dan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) kampung berkenaan.



Pengerusi JKKK, Haji Hanapiah Ismail, berkata pihaknya mendapat sokongan pelbagai pihak, termasuk syarikat swasta bagi menganjurkan program sama ada berbentuk sukan atau motivasi.



“Pada bulan ini kita telah menganjurkan beberapa program, antaranya program cakna remaja yang bertujuan membentuk sahsiah remaja,” katanya.



Beliau berkata demikian ketika ditemui GanuKita di Teratak Desa Kampung Gong Baru, baru-baru ini.



Beliau berkata, program itu yang turut mendapat kerjasama Yayasan Pembangunan Usahawan (YPU) serta Badan Bukan Kerajaan (NGO), menunjukkan hasil yang positif.



“Remaja yang menyertai program ini telah menunjukkan perubahan positif setelah mengikuti program berkenaan. Maklum balas baik daripada ibu bapa remaja terlibat mendorong kami untuk terus menganjurkan program itu,” ujarnya.



Tambahnya, kebanyakan program yang dirangka berasaskan kemudahan yang terdapat di kampung tersebut.

“Contohnya kemudahan tali air yang terdapat di sepanjang kampung ini, membolehkan kita menganjurkan pertandingan memancing saban tahun,” katanya.



Kampung tersebut yang mempunyai penduduk seramai 1,743 orang dengan majoritinya Melayu, turut mengharumkan nama negeri Terengganu, baru-baru ini.

Beliau berkata, kampung itu menerima Anugerah KRT peringkat kebangsaan Kategori (Pengurusan) pada November lalu di Kuala Lumpur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan