Rabu, 18 Februari 2009

SIARAN AKHBAR 18/02/2009

KURSUS MENINGKATKAN PRESTASI DAN INTEGRITI 6,500 KAKITANGAN AWAM

KUALA TERENGGANU, 18 FEB: Kerajaan Negeri Terengganu akan menghantar kesemua 6,500 kakitangannya untuk mengikuti kursus pupuk semangat secara berperingkat sebagai usaha meningkatkan prestasi dan integriti.

Kursus ini akan dimulakan sebaik sahaja kerja-kerja menaik taraf Pusat Pupuk Semangat di Telok Kalong, Kemaman siap pada pertengahan tahun ini.

Menteri Besar Dato’ Ahmad Said berkata selain melalui latihan kerohanian, peserta kursus akan menjalani latihan fizikal yang bertujuan untuk meningkatkan daya ketahanan diri dan membina semangat kerja berpasukan.

“Elemen yang paling penting adalah untuk menyerapkan semangat setiakawan dalam organisasi atau jabatan masing-masing serta mempertingkatkan integriti kakitangan kerajaan di semua peringkat.

“Kita juga berharap dapat menanam semangat sayangkan organisasi (sense of belonging) dan pembina jalinan (networking) kerjasama yang lebih efektif antara jabatan,” katanya.

Di Pusat Pupuk Semangat ini juga peserta kursus yang beragama Islam akan bersolat jemaah bila tiba solat Fardhu lima waktu.

“Selain di Mekah, peserta di Pusat Pupuk Semangat akan dapat melakukan solat berjemaah berturut-turut selama 40 hari. Ini adalah ciri-ciri solat yang membentuk persefahaman dan kesatuan di mana niat dan tujuan adalah sama,” katanya.

Kursus yang akan memakan masa antara dua minggu hingga satu bulan ini juga akan memberi penekanan kepada disiplin dan peserta diwajibkan mengikuti program motivasi yang akan dikendalikan oleh pakar-pakar motivasi.

Dato’ Ahmad berkata setiap peserta akan dinilai prestasi dan komitmen oleh jurulatih. Peserta yang cemerlang dan menunjukkan ciri-ciri kepimpinan yang tinggi akan menerima penghargaan di akhir setiap sesi.

“Prestasi mereka yang cemerlang akan dipantau dan jika kekal cemerlang, ini akan dijadikan salah satu pertimbangan KPI (key performance indicator) untuk kenaikan merit atau kenaikan pangkat atau pun Gred,” katanya.

Dato’ Ahmad berkata prestasi kakitangan awam perlu unggul kerana mereka bukan sahaja akan dinilai oleh rakan di pejabat atau ketua-ketua jabatan masing-masing, tetapi oleh rakyat.

“Jika kita efisyen, rakyat akan menilainya. Oleh itu, pentadbiran Kerajaan Negeri tiada ruang untuk mereka yang berkerja hanya sekadar untuk makan gaji atau menjadi penumbang dalam pentadbiran.

“Di zaman yang amat mencabar ini, kita perlu berfikir serta bertindak untuk membantu membangunkan negeri untuk kesejahteraan rakyat.

“Ini adalah selaras dengan usaha Kerajaan Negeri untuk Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan,” katanya.




Disediakan oleh :
Bahagian Perhubungan Awam dan Seranta
Unit Komunikasi Negeri Terengganu
18 Februari 2009

Tiada ulasan:

Catat Ulasan