Rabu, 11 Februari 2009

Dato' SUK : Terengganu sering menjadi model kepada Kerajaan Pusat

Banyak kejayaan dicapai di bumi Terengganu yang berjaya membuka mata ramai pihak dan tidak kurang menjadikan negeri ini sebagai ikon dalam pelbagai aspek terutama bidang pendidikan. Wartawan GanuKita, AIDA ABD RAHMAN menemubual SETIAUSAHA KERAJAAN NEGERI (SUK), DATO’ MOKHTAR NONG sebagai ketua pentadbiran negeri untuk mengetahui sejauh mana usaha dan dasar pentadbiran yang memacu ke arah kejayaaan Terengganu sehingga kini.

S : Boleh Dato’ jelaskan mengenai tumpuan pentadbiran kerajaan pada masa kini?

J : Kerajaan negeri pada masa ini memberi tumpuan untuk melaksanakan setiap perkara yang diputuskan kerajaan. Pentadbiran akan melaksanakan semua agenda, program dan aktiviti yang sudah diputuskan termasuk perkara-perkara sebelum ini (kepimpinan terdahulu). Saya sudah maklum kepada pegawai kita supaya meneruskan apa yang lama dan mampu mendatangkan kebaikan kepada semua.

S : Bagaimana dato’ melihat kesan dan perubahan selepas pertukaran pegawai dalam jabatan dan agensi kerajaan negeri?



J : Kebanyakannya tidak ada masalah. Kemungkinan seorang dua mungkin ada yang tidak puas hati, kurang selesa. Tapi majoritinya tidak ada masalah kerana saya selalu menekankan bahawa setiap kakitangan hendaklah memberi perkhidmatan yang terbaik dan mengikut setiap arahan kerajaan di mana semua kakitangan hendaklah setia kepada kerajaan atau pemimpin.

S : Apa pendekatan baru dari segi slogan baru iaitu `merakyatkan pembangunan dan pentadbiran’, apa pandangan Dato’ ?

J : Kita sebagai pentadbiran, kita amat bersetuju dan melaksanakan apa keputusan yang diambil oleh kerajaan iaitu merakyatkan pembangunan. Dari segi positifnya adalah membantu. Ini bermakna pembangunan adalah bertujuan untuk faedah rakyat.

Dari segi pentadbiran, walau slogan apa sahaja, perkara yang baik dan mendatangkan kebaikan kita terima dan sememangnya kita melaksanakan ke arah itu.

S : Bagaimana dengan slogan `merakyatkan pentadbiran’ selaras dengan hasrat Menteri Besar untuk `merakyatkan pembangunan’. Bagaimana dari segi perkhidmatan dan penyampaian dalam pentadbiran kerajaan supaya lebih mudah serta lancar berurusan?



J : Saya masih lagi menggunakan konsep `delivery system’. Setiap kakitangan faham dan sepatutnya memberi perkhidmatan yang terbaik. Selain itu mesti cepat, cekap, terbaik dan berkualiti khususnya kepada kakitangan kerajaan negeri kerana saya sentiasa memberi pengajaran supaya mereka sentiasa memperbaiki kelemahan-kelemahan yang ada untuk memberi yang terbaik kepada rakyat, kepada siapa sahaja yang jadi pelanggan kita.

S : Berapa jumlah kakitangan yang ada sekarang ini? Apakah program dan latihan yang dirancang kepada kakitangan untuk memantapkan lagi perkhidmatan dan kualiti mereka?


J : Kakitangan kerajaan negeri kira-kira 12,000 orang. Jumlah kakitangan kerajaan negeri dengan Kerajaan Persekutuan kira-kira 60,000 orang. Ini termasuk kakitangan dari Suruhanjaya Perkhidmatan Negeri dan Pihak Berkuasa Tempatan dan badan-badan berkanun di bawah kerajaan negeri. Dari segi konsep latihan, kita di negeri di samping latihan-latihan yang diberikan oleh Persekutuan, negeri juga mengadakan latihan secara persendirian. Malah kita juga merancang, mengenalpasti dan menyelaras aktiviti-aktiviti latihan dalam dan luar negeri yang bersesuaian. Selain kursus-kursus Induksi Khusus dan Umum, kompetensi dan merangka kemajuan kerjaya serta menyediakan `succession planning’ bagi skim-skim perkhidmatan di Pentadbiran Kerajaan Negeri.

S : Jika Dato’ lihat dari segi pemulangan wang royalti dan arah tuju bagi membasmi kemiskinan rakyat menerusi wang royalti itu. Bagaimana mahu diselaraskan dengan pentadbiran agar hasrat itu dicapai pada masa yang dirancangkan?

J : Wang royalti memang semua dikembalikan dan InsyaAllah akan dipantau segala usaha menyalurkan wang menerusi pihak perbendaharaan dengan Petronas. Inilah keistimewaan rakyat Terengganu yang mana bernasib baik mempunyai pemulangan royalti berbanding negeri-negeri lain kecuali Sabah dan Sarawak dan wang royalti itu sekiranya digunakan dengan baik, maka ia akan membantu.

Setakat yang kita ketahui penggunaan wang itu, tidak ada yang menyebabkan pembaziran, yang menyebabkan kerugian kepada rakyat. Semuanya digunakan untuk rakyat, bukan semata-mata untuk tujuan perseorangan, badan tertentu atau parti politik. Wang ini telah mengikut prosedur ditetapkan sebab kita sebagai sebuah kerajaan.

Apa-apa perbelanjaan kita masuk kepada dewan, apa-apa dari segi akaun kita sahkan dulu untuk melihat kebenarannya. Maknanya wang itu tidak digunakan secara membazir dan dakwaan segelintir pihak wang royalti disalahguna adalah tidak benar.

S : YAB Dato’ Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak ada menyebut semalam (13 Januari 2009) mengenai kertas bagaimana cara wang tersebut (royati) dibelanjakan termasuklah di dalam TIA (Terengganu Investment Authority). Siapakan yang menyediakan TIA?

J : Bagi pihak kerajaan negeri kita hanya mengawasi kertas TIA dan ia sebenarnya dibuat oleh Kerajaan Pusat. Difahamkan kertas TIA sudah dibawa ke mesyuarat Kabinet dan kami telah bersetuju dan InsyaAllah apabila sudah lengkap dan mendapat maklumat, kertas ini akan dibawa semula kepada negeri untuk kita lihat dari segi penerangan dan pelbagai aspek bagaimana TIA ini berfungsi.

S : Bagaimana bahagian Kewangan Negeri menyalurkan dan menjamin duit ini dibelanjakan dengan betul?

J : Caranya mudah sahaja, duit royalti kita masuk dalam satu akaun kewangan dan apa-apa tidak boleh dibelanjakan kecuali mendapat kelulusan menerusi persidangan Dewan Undangan Negeri. Itu menunjukkan kerajaan menghormati cara yang telah dibuat menerusi keputusan Dewan Undangan Negeri.

S : Dari perspektif Dato’ sendiri mengenai perhubungan antara kerajaan negeri dengan pusat apabila adanya pemulangan wang royalti tersebut?

J : Bagi saya, saya telah mengalami perkara tersebut. Setakat ini, apabila mempunyai kerajaan yang sama dari segi parti politik adalah lebih mudah, berbanding dengan kerajaan yang tidak sama antara Persekutuan dengan negeri (pembangkang) mengalami banyak masalah-masalah untuk mentadbir. Sama ada hubungan kita dengan kerajaan negeri dan pusat begitu juga pusat dengan negeri. Tapi apabila Negeri Terengganu mempunyai politik yang sama, caranya lebih mudah. Kita bersuara kepada Persekutuan dan Persekutuan boleh mendengar suara kita. Begitu juga arahan-arahan yang diberikan oleh Persekutuan mudah diterima oleh kita.

S : Bagaimana pula dari segi peruntukan Persekutuan kepada negeri ketika zaman pembangkang dahulu? Adakah perbezaan politik memberi kesan kepada sumber kewangan?



J : Pengalaman dulu masa dengan pembangkang (PAS) walau kita bawa Exco (Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri) bersama dan jumpa ketua pentadbiran hendak minta peruntukan, kita selalunya akan dapat keputusan yang tidak boleh dibanggakan. Konsep yang sama tetapi dari segi pelaksanaan agak berbeza dan bermasalah. Contohnya, dari segi pertukaran kakitangan juga menghadapi masalah. Misalnya PBT kekurangan ‘engineer’ (jurutera), kurang dari segi pegawai penilaian, kita juga kurang pegawai-pegawai perancang bandar, tetapi berbanding dengan Persekutuan, kita boleh guna pegawai perancang bandar di ibu pejabat, kita boleh guna `engineer’ di bawah kerajaan tempatan jika politik yang sama. Dulu memang tidak boleh dan tidak dilayan kekurangan-kekurangan yang kita hadapi berbanding sekarang lebih mudah dan lancar.

S : Bagaimana hubungan Dato’ dengan ketua dan pegawai Persekutuan ketika ini?

J : Hubungan saya dengan Persekutuan memang mudah, hubungan amat baik dengan pentadbiran pusat khususnya dengan Ketua Setiausaha Negara dan Ketua Setiausaha Perbendaharaan.


S : Boleh Dato’ berikan contoh pengalaman lain dari aspek pentadbiran dan pembangunan ketika `bergelap’ di bawah PAS?



J : Sewaktu pemerintahan PAS banyak perkara melibatkan pentadbiran dan kakitangan tidak mencapai kata sepakat dan keseragaman. Misalnya bantuan kerajaan untuk Kusza (Kolej Agama Sultan Zainal Abidin yang kini Universiti Darul Iman Malaysia), di mana Kerajaan Persekutuan akan diberi secara terus ke dalam tabung Kusza bukan menerusi negeri. Kerajaan Pusat mengawal perbelanjaan yang diperuntukkan untuk pentadbiran Kusza dan ia tidak menjadi hasil kerajaan negeri ketika itu.

Berbanding kini, hubungan baik negeri dan Pusat juga memberi impak kepada proses pembangunan di Terengganu yang sering menjadi model kepada Kerajaan Pusat dalam pelaksanaan dan kejayaan sesuatu projek.

Program Kanak-Kanak Pintar al-Quran dan e-Book umpamanya adalah antara contoh projek yang dibangunkan kerajaan negeri dan menjadi bahan ikutan negeri lain serta Kerajaan Pusat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan