Ahad, 15 Februari 2009

Satu hati gambarkan sikap Malaysia

Oleh : Farezul Fadzal



Perdana Menteri, Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi, berkata perasaan sedih rakyat terhadap apa yang berlaku di Palestin menggambarkan rakyat Malaysia bersatu hati dalam isu keganasan.

Walaupun berlainan bangsa dan agama, rakyat Malaysia mengecam sekeras-kerasnya perbuatan Israel menyerang Palestin dan berharap serangan tersebut akan berakhir.

“Kita sama-sama rasa keganasan adalah satu jenayah yang mesti dihentikan dan dihapuskan. Semua (rakyat Malaysia) satu pandangan dan sikap menggambarkan sikap rakyat Malaysia dalam menentang keganasan,” katanya.

Dato’ Seri Abdullah berkata demikian selepas menunaikan solat Maghrib dan hajat bersama rakyat Terengganu di Stadium Negeri, Kuala Terengganu, 15 Januari lalu.

Menurut Dato’ Abdullah, pada waktu ini rakyat Palestin sedang menghadapi kesusahan serta kesengsaraan akibat perbuatan rejim Zionis.

“Apa yang berlaku itu menyayat hati rakyat Malaysia dan seluruh dunia. Maka dengan itu, kita terpanggil dengan rasa sedih kita menunaikan solat hajat dan berdoa agar pihak penceroboh(Zionis) dapat berundur,” katanya.

Sementara itu, kerajaan negeri menyumbangkan RM1 juta kepada Tabung Kemanusiaan Palestin yang disampaikan kepada Duta Palestin Ke Malaysia, Abd. Aleziz Aboughosn.

Majlis yang dimulakan dengan solat Maghrib diimamkan Timbalan Mufti Negeri, Imam Abd. Halim Awang dan disertai hampir 700 penduduk tempatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan