Khamis, 23 April 2009

Anuar Manan Hadiahkan Kemenangan Buat Negeri Kelahirannya Terengganu




22 APRIL 2009
KUALA TERENGGANU: Anak jati Terengganu, Anuar Manan yang mewakili pasukan Azad University menghadiahkan kemenangan peringkat empat Jelajah Malaysia (JM) 2009 buat penduduk negeri kelahirannya apabila menakluki perlumbaan hari ini dari Pasir Mas ke Kuala Terengganu.


Pelumba kelahiran Kuala Ibai, Terengganu itu tiba mendahului 95 pelumba yang sama-sama menamatkan perlumbaan dengan merekodkan masa 4 jam 9 minit dan 21 saat.

Anuar, 23, berkata sokongan yang ramai dari penduduk Terengganu hari ini menambah semangat beliau untuk sampai dahulu ke garisan penamat.

"Saya memang mensasarkan untuk menang dan saya berterima kasih kepada rakan sepasukan yang bekerja keras dari awal untuk kemenangan hari ini. Pada awal perlumbaan ramai pelumba yang sudah melakukan serangan bagaimanapun saya berjaya untuk memintas pelumba lain di garisan penamat," katanya.

Katanya pelumba luar dan pelumba tempatan memberikan saingan sengit di sepanjang perlumbaan sejauh 177.5km.

"Ramai yang melakukan serangan di sepanjang perlumbaan, bagaimanapun saya tidak dapat menambah mata untuk jersi hijau di zon pecutan kerana memang ingin menyimpan tenaga menuju ke garisan penamat.

"Pada mulanya semasa 50 meter ke garisan penamat, pelumba dari Polygon Sweetnice, Sergey Kudentsov cuba untuk menghalang kemaraan saya. Saya bagaimanapun berjaya melepaskan diri," katanya.

Dalam perlumbaan hari ini, semua pemenang jersi bagaimanapun masih mengekalkan jersi masing-masing.

Jersi kuning dan jersi raja pecut masih dipegang oleh Mehdi Sohrabi dari pasukan Azad university manakala jersi putih masih disarung oleh Suhardi Hassan dari pasukan kebangsaan Malaysia.

"Laluan peringkat empat dari Pasir Mas ke Kuala Terengganu adalah landai. Alhamdulillah saya dapat pertahankan jersi putih ini apabila tiba dalam kelompok pertama.

"Semasa 500 meter menuju ke garisan penamat, saya berjaya mengelakkan kemalangan yang berlaku antara empat pelumba dan berjaya untuk mendapatkan kedudukan yang baik," kata Suhardi.

Pelumba tempatan dari pasukan Trek Marco Polo, Ahmad Haidar Anuawar yang merupakan penyarung jersi hijau dan jersi putih pada peringkat pertama JM 2009 terlibat dalam kemalangan itu dan mengalami patah bahu kanan.

Perlumbaan peringkat lima esok pasti lebih mencabar apabila para pelumba terpaksa berkayuh di laluan pinggiran pantai dan menghadapi rintangan angin dalam perlumbaan terpanjang yang bermula dari Kuala Terengganu ke Kuantan dengan jarak perlumbaan sejauh 199.5km.

Perlumbaan JM 2009 yang dianjurkan oleh Ten Speed Events Sdn Bh disertai 21 pasukan yang terdiri pasukan kebangsaan Malaysia, Indonesia, Thailand, Malaysia B, LeTua Cycling Team, TerengganuToshiba-Bike Labz, Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Jelly Belly Cycling Team (USA), Azad University Continental Team (Iran), Savings & Loan Cycling Team (Australia), Shimano Racing Team (Jepun), Polygon Sweetnice Team (Indonesia), Tabriz Petrochemical Team (Iran), Aisan
Racing Team (Jepun), Ride Sport Racing (Australia), Giant Asia Cycling Team (Taiwan), Bridgestone Anchor (Jepun), Trek Marco Polo Cycling Team (China), Doha Team (Qatar), Tinelli Colossi Cycling (New Zealand) dan JazySports Beacon (Filipina).

JM 2009 mempertandingkan lapan peringkat perlumbaan sejauh 1,240km dengan saingan peringkat pertama dari Kuala Selangor ke Ipoh, peringkat dua (Ipoh-Sungai Petani), peringkat tiga (Gerik-Tanah Merah), peringkat empat (Pasir Mas-Kuala Terengganu), peringkat lima (Kuala Terengganu-Kuantan), peringkat enam (Kuantan-Bera), peringkat tujuh (Tanjung Malim-Genting) sebelum menamatkan perlumbaan peringkat lapan iaitu perlumbaan kriterium di Dataran Merdeka.

PETIKAN PEMENANG PERINGKAT EMPAT

Pemenang Peringkat Empat: Anuar Manan
Tadi saya tengok ramai yang menyokong saya setibanya di tempat kelahiran saya di Terengganu. Saya memang mensasarkan untuk menang dan saya berterima kasih kepada rakan sepasukan yang bekerja keras dari awal untuk kemenangan hari ini.


Jersi Kuning: Mehdi Sohrabi
Saya gembira kerana dapat mempertahankan jersi kuning ini. Anuar juga merupakan seorang pakar pecut yang bagus dan itu tidak menjadi masalah untuk saya.

Jersi Polka Dot Merah: Abbas Saeditanha
Perlumbaan hari ini sangat panas untuk kami kerana di iklim di Iran sejuk berbanding di sini. Pada setiap peringkat persaingan semakin sengit. Tahniah kepada Anuar Manan dan semua penduduk di tempat kelahirannya yang keluar memberi sokongan. Saya gembira dengan kemenangan Anuar kerana pasukan kami sudah mensasarkan kemenangan
Anuar.

Jersi Putih: Suhardi Hassan
Laluan peringkat empat dari Pasir Mas ke Kuala Terengganu adalah landai. Alhamdulillah saya dapat pertahankan jersi putih ini apabila tiba dalam kelompok pertama. Semasa 500 meter menuju ke garisan penamat, saya berjaya mengelakkan kemalangan yang berlaku antara empat pelumba dan berjaya untuk mendapatkan kedudukan yang baik.


Dipetik dari Jelajah Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan