Selasa, 28 April 2009

Semai Tabiat Cintakan Bumi Hijau

Oleh : ESAH BINTI ABDULLAH


Dato' Ahmad Said menuai kacang bendi yang ditanam di kebun sayur di Sekolah Menengah Tersat, Hulu Terengganu. - Gambar oleh ZULKIPLI PUTRA.

Kerajaan negeri akan menjadikan sektor pertanian sebagai sektor komersial yang menjana ekonomi negeri selaras dengan dasar kerajaan menjadikan sektor ini sebagai agen pertumbuhan ekonomi yang ketiga terbesar.

“Langkah awal adalah membangunkan kawasan sawah terbiar yang berpotensi untuk dibaikpulih dan dinaiktaraf bagi penanaman padi,” kata Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said di majlis perasmian program Bumi Hijau Peringkat Sekolah Negeri Terengganu, di Sekolah Menengah Tersat, Hulu Terengganu, semalam (27 April).


Menteri Besar ketika merasmikan Program Bumi Hijau Peringkat Sekolah Negeri Terengganu.

Sehubungan itu anggota masyarakat di negeri ini diminta mengambil sikap cintakan bumi hijau dengan menyemai tabiat suka bercucuk tanam di sekeliling rumah untuk kegunaan sendiri.

“Tidak rugi, malah boleh menjimatkan belanja dan kebersihan terjamin serta mengekalkan kesegaran sayuran berbanding yang terdapat di pasar-pasar tani,” katanya.

Katanya, di samping menggalakkan orang ramai mengusahakan aktiviti pertanian pihak sekolah juga disyorkan memenuhi kawasan lapang di sekolah dengan tanaman sayur-sayuran.

Sehingga ini, katanya, terdapat 90 buah sekolah seluruh negeri menyertai program ini dan sembilan daripadanya di daerah Hulu Terengganu yang turut mengambil bahagian dengan mewujudkan kebun sayur di sekolah.


Pelajar turut disemai semangat cintakan bumi hijau dengan menanam di halaman sekolah masing-masing.

Katanya, banyak kelebihan bila bidang pertanian menjadi pilihan, dengan harga di pasaran yang agak memuaskan, masyarakat boleh buat pilihan untuk mengusahakannya secara kecil atau besar-besaran.

“Mereka hanya perlu mencari kawasan untuk memulakan usaha. Dari segi benih, baja dan jentera, kerajaan akan beri bagi pusingan pertama. Manakala pusingan seterusnya mereka perlu berdikari,” katanya.

Dalam majlis tersebut Dato’ Ahmad menyampaikan kit bumi hijau berisi peralatan pertanian kepada Pegawai Pelajaran Daerah Kemaman, Dungun, Kuala Terengganu, Marang, Setiu dan Besut serta Hulu Terengganu.

Unit Komunikasi Negeri Terengganu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan