Ahad, 12 April 2009

Terengganu Mampu Gamit Ramai Pelancong

oleh : Kamaruddin bin Mat Akib

Terengganu mampu menggamit lebih ramai pelancong dari luar negara jika promosi lebih menyeluruh dilakukan di bidang pelancongan.

Yang Dipertua Majlis Penasihat Raja, Tengku Sri Panglima Raja yakin dengan sokongan kerajaan negeri serta pihak swasta dan penggiat pelancongan, negeri ini mampu menjadi destinasi pelancongan yang maju di masa depan.

”Kita harus fikir bagaimana untuk menjadi agen pelancongan yang mampu meletakkan Terengganu di dalam senarai peta pelancongan dunia. Saya yakin Terengganu amat mampu mengambil tempat dan disifatkan sebagai truly Asia,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Pelancaran Kutipan Dana Pembinaan Wisma Persatuan Pelancongan Negeri Terengganu (PPNT) di Primula Beach Resort, malam tadi (11 April).

Tengku Sri Panglima Raja berkata, Terengganu kaya dengan anugerah alam dan mempunyai banyak kelebihan yang perlu dipugarkan bagi menarik pelancong.

”Sebagi contoh, apabila disebut Kenyir, terbayang kepada kita ia merupakan tasik buatan manusia terbesar. Pembangunan pada peringkat awal hanya untuk membina sebuah empangan hidroelektrik, tetapi sebenarnya potensi pelancongan bagi Kenyir jauh lebih hebat.

”Hari ini Kenyir menjadi tarikan eco-tourism yang berpotensi dengan aktiviti memancing, berkayak, malah boleh juga diselitkan dengan adventure tourism seperti ’moutain climbing’, ’jungle tracking’, ’water rafting’ dan sebagainya,” katanya.

Sementara itu, PPNT menerima sumbangan berjmlah RM46,000 bagi pembinaan wismanya iaitu Kerajaan Terengganu (RM10,000), Majlis Tindakan Pelancongan Negeri (RM10,000), Lembaga Penggalakkan Pelancongan Malaysia (RM10,000), Yayasan Pembangunan Usahawan (RM6,000), Primula Beach Resort (RM5,000) dan Norarfa Batik (RM5,000).

Unit Komunkasi Negeri Terengganu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan