Khamis, 9 April 2009

Piala Monsun Menang Anugerah Antarabangsa

Oleh : Kamaruddin bin Mat Akib



Piala Monsun yang dianjurkan di Terengganu sejak 2005 mendapat pengiktirafan peringkat antarabangsa apabila menerima Anugerah Brand Laureate Country Branding 2008-2009 pada satu majlis di Kuala Lumpur, 1 April lalu.

Pulau Duyong merupakan antara venue siri Kejohanan Jelajah Lumba Perahu Layar Dunia (WMRT) yang diadakan khusus bagi memperkenalkan Terengganu dan Malaysia di peringkat dunia.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Negeri, Datuk Za’abar Mohd Adib yang mewakili Piala Monsun, menerima anugerah tersebut daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Anugerah berkenaan yang dianjurkan Asia Pasific Brands Foundation (APBF), memberi pengiktirafan dan penghargaan terhdap peranan yang dimainkan oleh sesuatu acara atau ikon bagi mempromosikan dan memantapkan jenama Malaysia.

Anugerah itu juga memberi peingiktiafan kepada acara yang dianjurkan dengan cemerlang di bidang dan disiplin masing-masing hingga berjaya meletakkan Malaysia dip eta dunia atau ikon dalam bentuk mercu tanda, tanda perniagaan dan harta yang diiktiraf dengan mudah oleh dunia sebagai identiti Malaysia.

APBF dalam penilaiannya mendapati Piala Monsun yang dianjurkan pada musim tengkujuh pada setiap penghujng tahun, telah dianjurkan dengan jaya dan mampu menarik ramai penonton melalui siaran televisyen di seluruh dunia.

Menurut Za’abar, Piala Monsun 2009 akan ditonton lebih 600 juta isi rumah di kira-kira 90 negara melalui siaran media.

Perlumbaan itu yang merupakan pusingan ke-10 dan terakhir WMRT, akan berlangsung di Pulau Duyong, Kuala Terengganu dari 1 hingga 6 Disember depan.

Unit Komunikasi Negeri Terengganu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan