Selasa, 28 April 2009

Muzik Barat Lalaikan Remaja

Oleh : SURIATI BINTI ALI


Datuk Za'abar memalu beduk sebagai gimik perasmian Pameran Evolusi Alat Muzik Malaysia sambil diperhatikan oleh Pengarah Muzium Negeri Terengganu, Haji Mohd Yusuf Abdullah (kiri). -Foto SHUHAIMI AHMAD.

Muzik barat antara punca kebanyakan remaja gemar mengamalkan hidup bersosial serta lalai berkaitan ajaran Islam.

Kebanyakan mereka lebih cenderung menghayati muzik barat iaitu blues, instrumental, jazz, rock dan pop sehingga lalai dengan tanggungjawab masing-masing.

Muzik banyak kebaikan jika diamalkan dengan kaedah betul dan mengikut lunas Islam, ia termasuk mampu merangsang otak dan minda.,


Orang ramai melihat alat muzik yang dipamerkan pada Pameran Evolusi Alat Muzik Malaysia di Muzium Negeri Terengganu, Bukit Losong.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan negeri, Datuk Za’abar Dato’ Mohd Adib, berkata muzik memberi pelbagai manfaat dan tidak kurang juga kesan negatif terhadap masyarakat yang menyalahguna bidang itu.

Katanya, muzik barat seperti pop rock, balada dan jazz berupaya melalaikan seseorang individu jika tidak tahu menghayati tujuan sebenar.

“Oleh itu, pemimpin masyarakat terutama ibu bapa perlu menilai mana baik dan sebaliknya sebelum membenarkan anak masing-masing menceburkan diri dalam bidang muzik.


Datuk Za'abar melihat alat muzik yang dipamerkan pada Pameran Evolusi Alat Muzik Malaysia di Muzium Negeri Terengganu.

“Lebih membimbangkan, antara punca utama peratusan gejala negatif meningkat setiap tahun adalah disebabkan menyalahguna bidang muzik,” katanya ketika berucap di Majlis Perasmian Pemeran Evolusi Alat Muzik Malaysia, di Muzium Negeri, Kuala Terengganu, hari ini (28 April).

Pelbagai alatan muzik tradisional dipamerkan sepanjang sebulan pameran itu berlangsung, ia termasuk alatan gendang, surunai, seruling dan rebana ubi.

Pameran anjuran Lembaga Muzium Negeri dengan kerjasama Kerajaan Negeri dan berakhir 30 Jun itu dijangka mendapat sambutan mengalakkan terutama peminat dan penggiat seni.

Datuk Za’abar berkata, apabila seseorang individu itu berfikiran singkat dengan menjadikan seni dan muzik sebagai bahan untuk bersosial, ia akan merosakkan akhlak selain terpesong daripada ladasan sebenar.

“Tidak salah untuk berhibur tetapi perlu ada batasan dan tahu adat mengenainya. Bagi mengelak kekeliruan dan padangan serong sesetengah pihak perkara ini wajar diperjelaskan secara terperinci oleh mana-mana individu berpengalaman,” katanya.

Unit Komunikasi Negeri Terengganu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan