Ahad, 15 Februari 2009

Firefly Pacu Industri Minyak dan Pelancongan Terengganu

Oleh: AIDA ABD RAHMAN


Pesawat Firefly mendarat di Lapangan Terbang Kerteh. -Foto SHUHAIMI AHMAD

Penerbangan dua hala `Firefly’ dari Kerteh – Subang menjadi platform bagi memacu industri pelaburan berasaskan minyak dan gas serta pelancongan di Terengganu.

Perkhidmatan yang ditawarkan syarikat penerbangan komuniti pertama negara, Firefly (Sdn Bhd) dua kali sehari mulai Isnin hingga Khamis mampu menjimatkan masa kakitangan perindustrian di sekitar Kemaman dan pengguna yang tinggal berhampiran Lapangan Terbang Kerteh untuk berulang-alik ke Kuala Lumpur.

Malah, Firefly dengan kerjasama Kerajaan Negeri juga sedang berusaha meluaskan rangkaiannya dengan mengadakan penerbangan terus Kuala Terengganu –Singapura menjelang Jun depan.


Dato' Ahmad menyambut penumpang Firefly pada majlis pelancaran penerbangan Firefly ke Kerteh dari Subang.

Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said, berkata usaha Firefly menyediakan perkhidmatan terbaik kepada penduduk yang tinggal di kawasan berhampiran terutama di sekitar Kemaman dan Dungun mampu memacu industri minyak dan gas di Terengganu.

“Firefly yang membawa kira-kira 70 penumpang dalam penerbangan pertama ke Kerteh pada 12 Februari lalu juga dapat meningkatkan sektor pelancongan negeri pada masa depan serta menjadi tulang belakang ekonomi,” kata beliau ketika melancarkan Penerbangan Firefly ke Kerteh, di Lapangan Terbang Kerteh, Kemaman, petang semalam (16 Februari).

Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Negeri, Datuk Za'abar Mohd Adib dan Pegawai Daerah Kemaman, Haji Mohamad Kamil Othman.

Dato' Ahmad berkata, kerajaan negeri turut menyediakan pelbagai kemudahan dan insentif bagi menarik lebih banyak syarikat penerbangan dalam negara serta asing untuk mengadakan penerbangan terus ke Kuala Terengganu, termasuk mengecualikan bayaran pendaratan, bayaran parkir dan cukai lapangan terbang.


Dato' Ahmad berbual dengan juruterbang pesawat Firefly pada penerbangan pertama pesawat itu ke Kerteh dari Subang.


Dalam pada itu, laluan terbaru yang pertama ditawarkan oleh Firefly itu menjadikan penawaran dua destinasi ke Terengganu termasuk Kuala Terengganu-Subang yang bermula April 2007 lalu.

Pengarah Urusannya, Eddy Leong berkata, laluan baru ini merupakan komitmen berterusan Firefly menambah rangkaian serta menyediakan penerbangan alternatif dan murah kepada orang ramai.

''Objektif utama kami adalah menyediakan pengangkutan alternatif keluar masuk Kerteh yang lebih ekonomik dari segi masa, tenaga dan wang ringgit.

''Selain itu, laluan Kerteh ini dapat memudahkan orang ramai pergi bercuti kerana terdapat destinasi pelancongan terkenal di kawasan berhampiran seperti Kijal, Cherating, Teluk Gadung dan Pulau Tenggol yang terletak beberapa minit sahaja daripada Lapangan Terbang Kerteh,'' katanya.

Nilai terbaik tambang murah Firefly termasuk 20 kilogram (kg) bagasi dibenarkan untuk daftar masuk, tempat duduk yang ditetapkan selain makanan dan minuman ringan disediakan dalam pesawat termasuk pesawat baru ATR72-500.

UNIT KOMUNIKASI NEGERI


Tabung Kecemasan Bantu Nelayan

Oleh: Esah Abdullah




Kewujudan Tabung Kecemasan dan Kebajikan yang diumumkan baru-baru ini merupakan suatu rahmat kepada golongan nelayan di negeri ini sebagai pelindung ketika mereka ditimpa musibah.

Pengumuman RM1 juta dana permulaan bagi tujuan itu dibuat oleh Timbalan Perdana Menteri, Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak, pada majlis perhimpunan dengan nelayan di Kompleks Pelabuhan Perikanan, Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM), Chendering, Kuala Terengganu baru-baru ini.

“Kewujudan dana ini amat penting untuk membantu lebih 6,000 nelayan di seluruh negeri meliputi beberapa kemalangan seperti menghadapi kematian diri dan keluarga, bot tenggelam, rumah terbakar dan sebagainya,” katanya.

Menurutnya, melalui tabung itu kerajaan boleh membantu nelayan berkenaan di bawah kendalian LKIM dan ini merupakan satu lagi usaha kerajaan meringankan beban kehidupan nelayan dan kaedah bantuan akan ditentukan.

“Kerajaan sedar kerja sebagai nelayan sangat banyak dugaan dan cabaran jadi ada faktor-faktor di luar kawalan seperti cuaca buruk dan terpaksa mengharungi lautan yang boleh bertukar keadaan bila-bila masa sahaja,” katanya.

Berdasarkan kepada risiko inilah, katanya, amat sesuai diwujudkan satu tabung kecemasan dan kebajikan yang boleh membantu para nelayan ketika menghadapi kesusahan.

Katanya, kerajaan akan menambah peruntukan bagi tujuan itu pada bila-bila masa jika didapati tabungnya kekurangan wang dan dana RM1 juta ini hanya permulaan.

Selain tabung kecemasan, elaun sara hidup RM200 sebulan turut diberi kepada nelayan tulen yang berdaftar dengan LKIM untuk menambah pendapatan keluarga nelayan terutama pada musim hujan.



“Harga minyak diesel dijual lebih rendah kepada nelayan, bantuan insentif dan pampasan kerugian apabila ditimpa musibah serta pemberian input sehingga RM120,000 untuk meningkatkan taraf hidup mereka,” katanya.

Katanya, kerajaan sanggup lakukan apa saja semata-mata untuk membela nasib golongan nelayan dan berharap mereka sentiasa berusaha untuk memajukan diri dan keluarga.

2 ulasan:

  1. Salam ziarah. Nice blog.
    View Profile: Rantong™

    BalasPadam
  2. Saya dah dapat akbar 'ganukita' ini secara percuma. Menarik kandungan di dalamnya..

    Teruskan usaha :-)
























    ++++++++++++++++++++

    Jangan Takut Kepada Pembangkang Dan Bangkangan. Ingat, Layang2 Terbang Tinggi Kerana Melawan Angin, Bukan Mengikut Angin.

    +++TeamPemudaUMNO
    +++

    BalasPadam