Isnin, 30 Mac 2009

Belia dilatih sukan berkuda

Oleh: Suriati Ali



Golongan belia terutama peminat sukan berkuda di negeri ini berpeluang mengasah bakat selepas Kelab Polo Terengganu (KPT) mengambil inisiatif membuka kelas latihan menunggang kuda peringkat asas, mahir dan profesional.

Pendekatan itu diambil selepas menyedari golongan itu yang sememangnya berbakat, tidak diberi pendedahan mendalam mengenai teknik menunggang secara betul.

Yang Dipertua KPT yang juga Yang Dipertua Majlis Penasihat Pemangku Raja Terengganu, Tengku Sri Panglima Raja, Tengku Baderulzaman, berkata suatu ketika dulu masyarakat menganggap sukan berkuda lebih dikenali sukan untuk kerabat Diraja dan golongan berada sahaja.

“Anggapan itu mungkin disebabkan kos mempelajari dan memiliki peralatan berkaitan sukan itu mahal dan sukar diperoleh.



“Sukan ini kini menjadi hobi dan rutin bagi penduduk membawa kuda menjalani latihan dan bersiar-siar di pantai walaupun tanpa menggunakan peralatan khas,” katanya ketika berucap di Program Pengenalan Kuda Kepada Belia di Terengganu Ekuestrians Resort (TERS), Kuala Ibai, baru-baru ini.

Sebanyak 50 peserta mengikuti program anjuran KPT. Pelbagai teknik diajar dan dipamer jurulatih profesional, termasuk cara menggunakan peralatan, teknik menunggang dan kaedah memikat kuda.

Lanjutan program itu, KPT akan membuka kelas latihan menunggang kuda kepada individu yang berminat bertujuan mengasah dan mencungkil bakat.

Jika mempamerkan displin yang baik, individu yang dilatih berpeluang mewakili negeri dan seterusnya mengharumkan nama Terengganu di peringkat global.



Tengku Baderulzaman berkata, tujuan kelas latihan dibuka adalah memberi tunjuk ajar kepada golongan belia untuk mempelajari cara dan teknik yang betul ketika menunggang kuda.

Katanya, golongan belia hari ini beruntung kerana di Terengganu pelbagai kemudahan sukan disediakan kerajaan negeri termasuk infrastruktur sukan berkuda bertaraf antarabangsa.

“Oleh itu, pihak kami menyarankan mana-mana individu perlu mengambil peluang dan manfaat sebaik mungkin apa yang ditawarkan.



“Saya menolak tanggapan segelintir individu yang menyatakan lokasi di TERS ini adalah untuk kerabat Diraja dan golongan berada sahaja dan bukannya bagi penduduk setempat menjalani latihan” katanya.

Menurutnya, walaupun nampak canggih dan moden, mereka yang berminat tidak perlu segan menggunakan kemudahan yang disediakan.

2 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. Sukan ini harus di lebarkan kesetiap peringkat daerah dengan kemudahan kawasan dan aktiviti berkuda sebagai memperkenalkan sukan berkuda ini.

    BalasPadam