Khamis, 22 Januari 2009

40 Tabika Guna Program TBKids

Oleh: Esah Abdullah


Kanak-kanak Tabika sedang menggunakan TBKids yang baru diperkenalkan kerajaan negeri. - Gambar oleh ZULKIPLI PUTRA.

Satu program pembelajaran untuk kanak-kanak pra-sekolah yang dikenali sebagai Terengganu Briliant Kids (TBKids) akan diperkenalkan di seluruh negeri dalam tempoh terdekat.

“Buat permulaan 40 Tabika terlibat dengan program ini atau satu di setiap Parlimen dan kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN),” kata Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said pada sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat Mingguan Exco di Wisma Darul Iman, hari ini (21 Januari).

Katanya, kerajaan membelanjakan RM1.2 juta untuk program ini bagi menggantikan Program Q-dees yang hanya menyediakan dua subjek iaitu Bahasa Inggeris dan Matematik.

“Program ini mempunyai enam subjek iaitu Bahasa Malaysia (BM) Bahasa Inggeris (BI), Sains (SC) Matematik (MT), Pendidikan Moral (PM) dan Jawi,” katanya..


Menteri Besar, Dato' Ahmad Said bersama ahli Exco mendengar taklimat daripada wakil Top IT mengenai program TBKids.

Katanya, melalui program ini kanak-kanak berusia antara tiga hingga enam tahun dapat melakukan pelbagai tugasan seperti melukis, mewarna, membaca, menyanyi serta mengaji Quran.

“TBKids adalah ciptaan anak tempatan yang dikendalikan oleh Top IT Industries Sdn. Bhd bersama tenaga pengajar Tabika Yayasan Terengganu,” katanya.

“Sebagai permulaan kita cuba laksanakan di setiap daerah atau kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN),” kata Menteri Besar ketika menghadiri taklimat Program TBkids di Taska Permata Hadhari, Yayasan Pembangunan Keluarga (YPK) Batu Buruk, hari ini (21 Januari).

Terdahulu Menteri Besar bersama Ahli-ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri menghadiri taklimat program TBKids telah disampaikan oleh Pengurus Top IT Industries Sdn Bhd, Encik Isa Nik.

Hadir sama Setiausaha Kerajaan Terengganu, Dato’ Mokhtar Nong dan Pegawai Kewangan Negeri, Dato’ Mazlan Ngah.

Dalam majlis tersebut Dato’ Ahmad yang bersetuju dengan pengisian program itu turut membuat cadangan terhadap beberapa produk yang dipapar seperti pelajaran BM perlu ada BI dan begitu juga sebaliknya.

Kanak-kanak pada usia muda memerlukan sebuah acuan yang sesuai dan boleh mendatangkan kecenderungan untuk mengenali perkara baru dalam fasa kehidupan harian mereka.

Program TBKids menjawab segalanya dengan menyediakan bentuk pembelajaran yang cepat dan mudah melalui kemudahan teknologi maklumat (IT) yang menggunakan sentuhan hujung jari dan pencil yang diterjemahkan ke atas skrin berukuran 7x4 kaki.


Program TBKids lebih efektif dan dinamik berbanding Q-dees.

Program ini lebih efektif dan dinamik di samping boleh diubahsuai setiap masa mengikut keperluan dengan lima subjek berbanding sistem terdahulu (Q-dees) dua sahaja iaitu bahasa Inggeris dan Matematik.

Dalam pelajaran BM sendiri mempunyai pengenalan, pembelajaran , aktiviti dan permainan dan begitu juga dengan subjek lain yang mengajak kanak-kanak membuka minda dan berani ke hadapan untuk mencuba.

Begitu juga dengan pelajaran Jawi dimulakan dengan bacaan doa beserta gambar, suara dan tulisan untuk memudahkan mereka sama ada menghayati, mengikut bacaan dan melihat lokasi berwarna-warni.

Unit Komunikasi Negeri

Tiada ulasan:

Catat Ulasan