Rabu, 21 Januari 2009

Kepala Singa Sambut Tahun Baru Cina.

Oleh : Farezul Fadzal


Alex menunjukkan kepala singa baru yang akan dipersembahkan pada Tarian Singa sempena Tahun Baru Cina. -Foto SHUHAIMI AHMAD.

Sebanyak enam kepala singa baru serta tiga gendang baru akan digunakan dalam majlis Perasmian Kepala Singa Baru dan Gendang Tarian Singa Sempena Tahun Baru Cina 2009 yang akan diadakan di pintu utama Mydin Mall pada 23 Januari pada jam 5.00 petang ini.

Pengerusi Kelab Kebudayaan dan Sukan Kuala Terengganu (Kesun), Alex Ong Yeok Leng, berkata, satu persembahan lain turut akan diadakan sempena menyambut perayaan pada kali ini termasuklah Persembahan Tarian Singa.

Tambahnya, persembahan tersebut pula akan diadakan diseluruh negeri Terengganu kecuali di daerah Dungun bermula 23 Januari sehingga 13 Februari ini yang akan dijayakan oleh 28 ahli kelab berkenaan.

Beliau berkata demikian pada sidang media, di Mayang Village, Mydin Mall, Kuala Terengganu hari ini, (21 Januari).

Hadir sama, Naib Pengurus Mydin Mall Kuala Terengganu, Mr. S. Balasundram.

Sehubungan dengan itu, beliau menjemput penduduk berhampiran untuk datang beramai-ramai bagi meyaksikan persembahan tersebut, seterusnya meraikan kedatangan tahun baru cina ini.

Menurut Alex, terdapat dua saiz naga yang akan digunakan dalam persembahan nanti iaitu lima bagi saiz dewasa sementara satu bagi saiz remaja. Manakala bagi gendang pula, satu bagi saiz besar dan dua lagi mempunyai saiz sederhana.

Katanya, pihaknya juga telah mendapat kelulusan permit dari pihak polis bagi menjayakan persembahan sepanjang tarikh tersebut.

Pihaknya juga bersedia mengadakan persembahan di mana-mana premis kediaman atau perniagaan sekiranya diperlukan bagi meraikan kedatangan tahun baru cina kali ini.

Untuk itu, sesiapa berminat boleh menghubungi nombor telefon 017-289 1933, 017-2891733 dan 019-913 4388.

Unit Komunikasi Negeri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan