Isnin, 5 Januari 2009

Tangkis Segala Budaya Ganas

Oleh: Haspaizi Mohd Zain

Rakyat negeri Terengganu dinasihatkan menjauhkan diri daripada segala perbuatan yang boleh menjejaskan keharomian, bagi menjamin kelangsung sektor pelancongan di negeri ini.

Menteri Pelancongan, Datuk Seri Azalina Othman Said, berkata perkembangan ekonomi negeri Terengganu turut dipacu oleh sektor pelancongan.

“Oleh itu rakyat negeri ini perlu menolak segala perbuatan ganas yang dibawa masuk, “orang luar”, terutamanya menjelang Pilihan Raya Kecil Kuala Terengganu 17 Januari ini.

“Perbuatan ini boleh menjejaskan sektor pelancongan, kerana pelancong akan bimbang untuk ke sini. Sekiranya sektor pelancongan terjejas rakyat yang akan rugi terutamanya peniaga,” katanya.

Beliau memberitahu pemberita demikian selepas merasmikan Majlis Pelancaran Zoom Homestay Terengganu di sini semalam. Hadir sama Pengerusi Jawatan Kuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Negeri, Datuk Za’abar Mohd Adib.

Azalina berkata, rakyat di negara ini perlu mengambil iktibar daripada perebutan kuasa berlaku di negara jiran, Thailand. Sehingga kini belum ada jalan penyelesaian kearah kedamaian.

Katanya, perebutan kuasa yang berlaku di negara jiran itu, bukan sahaja mengakibatkan perperangan dan pergolakkan tetapi turut meragut nyawa insan tidak berdosa.

”Thailand pada suatu masa sektor pelancongan mereka cukup hebat, namun hari ini apabila berlaku krisis kepimpinan ia mengakibatkan pelancong takut untuk berkunjung ke negara itu.

”Kita berada di negara ini patut bersyukur, dibawah pentabdiran kerajaan Barisan Nasional (BN) yang berjaya mewujudkan keharmonian dan kenikmatan hidup, ia sukar dicari di negara lain,” Katanya.
Oleh itu katanya, kerajaan yang ada pada hari in perlu dipertahankan, cubaan untuk menjatuhkan sesbuah kerajaan adalah usaha untuk menggadaikan kenikmatan dan keharmonian dikecapi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan