Rabu, 7 Januari 2009

7,000 Pekerjaan Melalui Kilang Plastik


Dato' Seri Abdullah melancarkan Kelompok Industri Plastik Kertih sambil diperhatikan oleh Dato' Ahmad Said.

Kelompok Industri Plastik Kertih (KPP) mampu menawarkan lebih 7,000 peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan.

Perdana Menteri, Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi menyatakan keyakinan terhadap KPP ketika merasmikan Kilang KPP, di Kerteih, baru-baru ini.

KPP merupakan antara teras utama didalam projek Wilayah Ekonomi Pantai Timur (Ecer) kini telah menerima suntikan awal dari tiga pelabur tempatan antaranya syarikat pembuat wayar dan kabel, Hi-Essence Cable Sdn Bhd yang melabur RM85 juta.


Dato' Seri Abdullah diiringi Dato' Ahmad dan Menteri Penerangan, Dato' Ahmad Shabeery Cheek melawat pameran sempena perasmian Kelompok Industri Plastik Kertih.


Menjelang tahun 2015, KPP mampu menarik nilai pelaburan RM2 bilion dengan kesemua 140hektar lot perindustrian yang ditawarkan.

Dengan lokasi yang berhampiran dengan Kompleks Petrokimia Bersepadu Kertih(KIPC), KPP dapat memanafaatkan industri hiliran hasil dari petroleum dan gas secara tidak langsung merangsangkan lagi pertumbuhan ekonomi serta taraf hidup rakyat di Pantai Timur.

Menurut Dato’ Seri Abdullah, usaha akan dipertingkatkan bagi mempercepatkan pembangunan KPP, terutamanya dalam menjalankan kerja-kerja asas dan prasarana bagi kemudahan para pelabur.

Hadir sama, Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said; Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Mokhtar Nong; Exco-Exco Kerajaan Negeri; Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Amirsham A.Aziz, Menteri Penerangan, Dato’ Ahmad Shabery Cheek serta Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas Tan Sri Mohd Hassan Merican.


Pemandangan ilustrasi Kelompok Industri Plastik Kertih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan