Selasa, 13 Januari 2009

Gembira Dapat e-Book

Oleh: Suriati Ali


Dato' Ahmad bersama murid Tahun Lima yang menerima e - Book pada majlis Memperkasakan Kecemerlangan Pendidik Terengganu : Pemuafakatan Pemimpin dan Pelancaran e - Book di Kediaman Seri Iman. - Foto SHUHAIMI AHMAD

“Sikap cakna kerajaan negeri terhadap sistem pendidikan yang mahukan sentiasa terbaik di antara negeri lain perlu dimanfaatkan sebaik mungkin.

“Pendekatan itu memberi banyak kejayaan kepada Terengganu, termasuk Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) meraih tempat pertama lapan tahun berturut-turut,” kata seorang guru Tengku Badariah Tengku Husin, dari Sekolah Kebangsaan (SK) Gong Kapas, Kuala Terengganu.

Tengku Badariah berkata demikian selepas Majlis Memperkasakan Kecemerlangan Pendidik Terengganu, Permaufakatan Bersama Pemimpin dan Pelancaran e-Book di Kediaman Seri Iman, Batu Burok, Kuala Terengganu, hari ini (12 Januari).


Sebahagian guru yang hadir pada majlis Memoerkasakan Kecemerlangan Pendidik Terengganu : Pemuafakatan Pemimpin dan Pelancaran e - Book di Kediaman Seri Iman.

Hadir sama di majlis itu, Menteri Besar Dato’ Ahmad Said; Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, YB Razif Abd Rahman; Ketua Pengarah Pelajaran, Dato’ Alimuddin Mohd Dom dan Pengarah Pelajaran Negeri Terengganu, Ariffin Embong.

Guru dari SK Sultan Sulaiman II, Noma Baba berkata pelaksanaan pembelajaran menggunakan e-Book adalah satu pendekatan positif selain mampu melahirkan murid berfikiran global suatu ketika nanti

Katanya, kaedah itu nyata menggembirakan murid kerana e-Book perkara baru selain satu bonus kepada mereka untuk meneroka lebih mendalam di bidang teknologi maklumat.

Mohd Hafiz Albar Aisal pelajar Sekolah Kebangsaan Sultan Sulaiman II, berkata dia akan menngunakan sebaik mungkin e-Book yang akan diagihkan sekolah nanti.

“Pemberian e-Book itu nanti merupakan satu bonus kerana saya memang suka belajar menggunakan komputer.

“Pergi sekolah nanti tidak perlu bawa beg lagi kerana menurut cakap cikgu semua maklumat mengenai pembelajaran yang ada dalam e-Book,” katanya.

Dato’ Ahmad berkata, buat permulaan seramai 25,000 murid tahun lima di seluruh Terengganu bakal mendapat e-Book yang dijangka diagihkan pada Mei nanti.



Murid Tahun Lima gembira menunjukkan e - Book pada majlis Memperkasakan Kecemerlangan Pendidik Terengganu : Pemuafakatan Pemimpin dan Pelancaran e - Book di Kediaman Seri Iman.

Katanya, sejumlah RM30 juta diperuntukkan untuk tujuan itu di mana ia mampu melahirkan murid celik teknologi maklumat dan berfikiran global.

“Selepas peringkat pertama dengan mengagihkan e-Book kepada murid tahun lima, penggunaan itu akan diagihkan kepada murid di tahun lain yang dijangka bermula tahun depan,” katanya.
_____________________________________

Saguhati ringan beban mangsa banjir
Oleh: Esah Abdullah


Dato' Ahmad Said menyampaikan wang saguhati kepada seorang penduduk Taman Pusu Tiga, Gong Badak yang terbabit dengan banjir pada majlis penyampaian untuk mangsa banjir di taman itu. - Foto SHUHAIMI AHMAD.

“Pemberian ini amat besar maknanya kepada saya dan keluarga kerana dapat membantu merigankan bebanan yang ditanggung serta menampung serba sedikit kerugian yang dialami ketika dilanda banjir baru-baru ini.

“Saya amat bersyukur dan berterima kasih di atas pemberian ini,” kata Mohd Afandi Mohd Ali, 54, penduduk Taman Desa Pusu Tiga, Gong Badak, Kuala Terengganu selepas menerima bantuan banjir yang disampikan Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said, hari ini (12 Januari).

Beliau yang mempunyai empat anak dan sudah lapan tahun menetap di taman itu turut bersyukur kerana sebelum itu telah menerima sumbangan seperti barangan makanan dan pakaian.


Penduduk Taman Pusu Tiga yang terbabit dengan banjir mendaftar untuk menerima wang saguhati daripada Kerajaan Negeri Terengganu.

Ibu kepada lima anak yang berusia empat hingga 15 tahun, Puan Rosanariah Zawati Mohd Hanafiah, 34, pula melahirkan rasa terharu dan bersyukur menerima bantuan wang tunai daripada pihak kerajaan.

“Saya baru berpindah ke sini setahun lalu dan ini pengalaman pertama, semua peralatan persekolahan anak tidak sempat diselamatkan dan banyak barangan tidak dapat diselamatkan,” katanya.


Dato' Ahmad Said bersalaman dengan penduduk Taman Pusu Tiga, Gong Badak yang terbabit dengan banjir pada majlis penyampaian untuk mangsa banjir di taman itu.

Namun begitu, beliau amat berterima kasih kepada kerajaan dan sumbangan yang diterima ini dapat membantu dia dan suami membeli barang keperluan lain selain daripada keperluan anak-anak.

Manakala Puan Noraini Embong, 38, bersyukur semuanya sudah kembali seperti sedia kala tapi pengalaman menyelamatkan barangan penting sambil meredah air pada waktu malam tidak dapat dilupakan sampai bila-bila.

“Saya berterima kasih kepada wakil rakyat di sini yang segera menghulurkan bantuan makanan, bantal dan selimut kerana semua itu telah musnah ditengelami air,” katanya yang terpaksa tinggal 12 hari di pusat perpindahan banjir.



Seramai 234 keluarga di Taman Desa Pusu Tiga, Desa Darul Iman dan Taman Seri Embun menerima sumbangan berjumlah RM249,370.

Turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Masyarakat dan Wanita Negeri, Haji Ashaari Idris; Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tepoh, Haji Muhammad Ramli Nuh dan Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat Terengganu, Encik Zuhaimi Omar.

Menteri Besar berkata, satu kajian terperinci akan dilakukan oleh Jabatan Parit dan Saliran (JPS) bagi memastikan di kawasan yang berisiko tinggi seperti Taman Desa Pusu Tiga tidak akan dilanda banjir selepas ini.

“Kerajaan sentiasa berusaha untuk menyalurkan bantuan bagi mengurangkan bebanan mangsa banjir dan sejumlah RM200,000 dibelanjakan untuk membeli makanan, selimut dan bantal sebagai bantuan segera kepada keluarga mangsa,” katanya.

Katanya, terdapat 677 keluarga yang menjadi mangsa banjir tahun ini, di mana kerajaan memperuntukkan lebih setengah juta sebagai saguhati bagi meringankan bebanan yang terpaksa ditanggung mangsa.

Unit Komunikasi Negeri

Tiada ulasan:

Catat Ulasan