Ahad, 11 Januari 2009

Kerajaan BN Terbukti Bela Nasib Rakyat

Oleh:Aida Abd Rahman


Dato' Seri Mohd Najib dan Dato' Sri Dr Ng Yen Yen membantu mengenakan talipinggang kepada seorang kanak-kanak cacat sambil diperhatikan oleh Dato' Ahmad pada majlis perasmian Program Cakna Rakyat di Kampung Kubang Tangga, Kuala Terengganu. - Foto SHUHAIMI AHMAD.

Kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak memerlukan sebarang label dalam menjaga kebajikan rakyat kerana sudah terbukti sentiasa membela nasib rakyat berbanding pembangkang yang hanya mampu melabelkan mereka memperjuangkan `negara kebajikan’.

Timbalan Perdana Menteri, Dato’ Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak, berkata kerajaan BN menjadi pembela, menjaga kepentingan dan memberi pertolongan setiap detik kepada rakyat sejak lahir sehingga ke liang lahad lagi.

“Tak payah melabelkan negara kita..Ada pihak kata bahawa dia nak memperjuangkan negara kebajikan. Dalam pilihan raya yang lalu pun, mula-mula dia main isu hukum hudud.

“Dia ada kawan baru, senyap..Timbul pulak negara kebajikan, kalau menang nak jadi negara kebajikan,” kata beliau ketika merasmikan Program Cakna Rakyat, di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Nilam, Kuala Terengganu, hari ini (11 Januari).

Hadir sama, Menteri Besar, Dato’ Ahmad said; Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Dato’ Sri Dr Ng Yen Yen; Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, YB Noriah Kasnon.


Orang ramai yang hadir pada perasmian Program Cakna Rakyat di Kampung Kubang Tangga, Kuala Terengganu.

Timbalan Perdana Menteri berkata, kerajaan BN dapat melaksanakan segala program kebajikan untuk rakyat dengan kemampuan kewangan dan ekonomi negara yang kukuh.

Katanya, hasil pengurusan kewangan yang baik dan kukuh membolehkan pendapatan dan hasil kerajaan bertambah. Daripada situ, bukan sahaja boleh melaksanakan program sebagaimana cakna rakyat, tetapi juga mampu kembalikan hak royalti minyak kepadarakyat Terengganu.


Dato' Seri Mohd Najib menyampaikan bantuan kepada seorang penerima sambil diperhatikan oleh Dato' Ahmad pada majlis perasmian Program Cakna Rakyat di Kampung Kubang Tangga, Kuala Terengganu.

“Jadi inilah usaha-usaha kita dan InsyaAllah dengan usaha-usaha ini bila kita nak sebut basmi kemiskinan tegar menjelang 2010 melalui program memperluaskan jaringan keselamatan sosial ini. InsyaAllah dengan usaha ini kita boleh menghapuskan kemiskinan tegar dalam negara,” katanya.


Dato' Seri Mohd Najib membantu seorang wanita uzur menggunakan kerusi roda untuk naik ke Klinik Bergerak LPPKN pada majlis perasmian Program Cakna Rakyat di Kampung Kubang Tangga, Kuala Terengganu.

Sehubungan itu juga, Dato’ Seri Mohd Najib berkata, Program Cari-cari yang diperkenalkan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat untuk mengenalpasti rakyat yang kurang bernasib baik termasuk miskin, cacat dan kurang upaya menunjukkan pertambahan daripada 54,000 isi rumah kepada 110,000 isi rumah yang perlu diberi perhatian dan bantuan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan