Jumaat, 16 Januari 2009

Atasi masalah KT agenda Wan Farid



BEKAS Timbalan Menteri Dalam Negeri, Dato’ Wan Ahmad Farid, sanggup melepaskan jawatannya untuk bertanding pada Pilihan Raya Kecil Parlimen Kuala Terengganu, 17 Januari ini. Wartawan GANUKITA menemubual Dato’ Wan Farid beliau bagi meninjau visi beliau jika menang pilihan raya itu.

Soalan – Sekiranya menjadi Ahli Parlimen, apakah langkah pertama Dato’ untuk penduduk Kuala Terengganu?

Jawapan – Saya fikir perkara yang paling penting adalah untuk menjadikan Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) sebagai bandar raya yang cukup sifat sebagai bandar raya. Saya fikir di mana saya pergi dalam tempoh kempen, rakyat menghadapi rmasalah berhubung dengan sistem perparitan di seluruh bandar raya.

Beberapa hari lalu apabila penjumpaan yang diadakan diantara pegawai kanan MBKT, Datuk Bandar menyatakan sIstem perparitan keseluruhan bandar raya perlu dibaikpulih dan memerlukan peruntukan. Jadi, Timbalan Perdana Menteri nampak bersemangat untuk membantu.


SEPAKAT... Wan Farid berbincang dengan isteri To’ Puan Intan Baizura sebelum keluar berkempen

S - Apa pandangan Dato’ berhubung peniaga terutama Melayu yang nampak kurang berdaya maju?

J - Berhubung itu dan berdasarkan lawatan yang diadakan memang jelas bahawa berlaku kumpulan tertentu dan nampak jelas PAS yang menang lama, dimana BN sudah lama tidak mengambil kawasan itu. Terdapat penduduk di mana penenun kain songket di kawasan itu tidak tahu melebarkan perniagaannya dan perusahaannya. Apabila saya memberitahu adanya TEKUN boleh membantu, mereka tidak tahu apa itu TEKUN yang boleh membantu padahal mereka perlu dorongan, sokongan. Tugas itu adalah di bawah tanggungjawab Ahli Parlimen.

Keduanya apabila kita beri pancing, kita juga perlu mengajar mereka bagaimana untuk memancing. Inilah agenda BN untuk mengeluarkan penduduk dari kepompong kemiskinan.

Kita juga beri penekanan soal pendidikan ini juga amanat daripada arwah sepanjang menjadi Ahli Parlimen.Dalam tempoh itu apa yang dekat di hatinya adalah pendidikan, dunia dewasanya adalah pendidikan.

S - Bagaimana Dato’ melihat isu kemiskinan bandar dan perumahan rakyat ?

J - Jadi bila saya diberi peluang untuk menyambung khidmat ini saya akan mencari
dan berusaha supaya tidak ada mana-mana orang yang berada di Kuala Terengganu ini hanya kerana miskin mereka tidak dapat belajar.

Saya juga akan memperkemaskan pejabat khidmat masyarakat khas. Ini penting kerana ia menjadi nadi masyarakat. Oleh itu kita akan memastikan ia menjadi pusat khidmat masyarakat yang terbaik dan sistematik di mana mampu mengatasi masalah dalam tempoh terdekat.

S - Apa perancangan Dato’ untuk membantu belia?

J -Golongan belia sebenarnya sedang mencari ruang untuk memterjemahkan tetapi mereka tidak nampak ruang itu dan proses untuk seharusnya rancangan itu datang dari mereka. Kadang-kadang kita tidak tahu mengapa program belia tidak mendapat sambutan. Di sini berlaku maklum balas negatif daripada mereka. Bagi merealisalikan program yang diinginkan belia, kita akan memanggil belia supaya memberitahu apa sebenar program yang mereka mahu.

S - Apa potensi Kuala Terengganu dalam konteks industri pelancongan?

J - Potensi Kuala Terengganu adalah besar, moto Terengganu ‘Negeri Cantik Budaya Menarik’. Hotel yang mempunyai tasik wajar diterjemahkan dengan cara terbaik dan mengambil kira faktor alam sekitar supaya menjadi lebih baik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan