Selasa, 13 Januari 2009

Beri peluang kepada Wan Farid

Oleh: SURIATI ALI

Sebahagian besar masyarakat Cina dan India di bandar Kuala Terengganu mahu Dato’ Wan Ahmad Farid Wan Salleh menang Pilihan Raya Kecil Parlimen Kuala Terengganu pada 17 Januari depan, kerana calon Barisan Nasional (BN) itu lebih dekat dengan mereka berbanding calon Pas.

Mereka berpendapat calon BN itu lebih berkeupayaan untuk memberi perkhidmatan terbaik kepada penduduk setempat berikutan hubungan rapat antara kerajaan negeri dan Pusat.

Janji pucuk pimpinan untuk melantik semula Dato’ Wan Ahmad Farid sebagai Timbalan Menteri jika memenangi kerusi Parlimen Kuala Terengganu nanti seharusnya diukur sebagai peluang berganda oleh rakyat Terengganu.

Kerusi itu cukup penting bagi calon BN untuk membawa suara rakyat ke Dewan Negara supaya penduduk Terengganu mendapat manfaat yang sewajarnya sekaligus membangunkan modal insan dan prasarana.

Calon BN itu turut menzahirkan keikhlasan mewakili parlimen Kuala Terengganu yang diluahkan dalam laman web http//www.wanahmadfarid.com di mana jelas beliau mengharapkan rakyat memberi kepercayaan kepada beliau dan kepercayaan itu akan dibalas semula oleh beliau kelak.

Tee Peck Khin, 51, berkata dia memang suka cara calon BN mendekati masyarakat kerana beliau tidak mengira kaum untuk menghulur jasa.

“Walaupun saya berada di antara kelompok besar masyarakat Melayu, saya tidak berasa tersisih kerana kerajaan yang ditadbir Barisan Nasional (BN) sekarang sentiasa mengambil kebajikan masyarakat Cina.

“Bantuan yang diterima golongan Melayu seperti Dana Raya, peralatan dan pakaian sekolah turut dihulurkan kepada kaum lain,” katanya

Katanya, oleh itu, dia menyarankan kepada rakan lain supaya pilih calon yang boleh menjanjikan perubahan dan bukannya calon yang hanya pandai bercakap tetapi tidak buat.

Monalisa Abdul Rauff, 22, dari Flet Bukit Kecil, Kuala Terengganu semua ahli keluarga termasuk ibu bapa memang menyokong penuh calon BN yang sudah terbukti bakal membawa perubahan kepada Kuala Terengganu.

Katanya, kami sekeluarga sudah sepakat untuk mengundi Dato’ Wan Ahmad Farid apabila tiba masanya nanti.

“Saya yakin calon BN menang pada pilihan raya kecil nanti kerana beliau memang seorang yang berwibawa dan berhemah apabila berdepan dengan masayakat,” katanya yang akan keluar mengundi di pusat membuang undi di Sekolah Kebangsaan Gong Kapas, Kuala Terengganu.

Suri rumah, Sumathai A/P Marimuthu, 35, berkata dia tidak nampak perubahan yang dilakukan pembangkang. Bukti terdekat adalah di kawasan calon Pas itu sendiri iaitu di Dewan Undangan Negeri (DUN) Wakaf Mempelam.

“Tiada sebarang pembangunan yang boleh dibanggakan rakyat apatah lagi untuk memanfaatkannya bagi membaiki taraf hidup penduduk di kawasan itu. Dia gagal membangunkan DUN, bagaimana untuk membangunkan empat DUN dalam satu parlimen pula nanti,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan