Jumaat, 16 Januari 2009

Kerajaan Beri Khidmat Tanpa Kira Agama

Oleh: Esah Abdullah


Dato' Seri Abdullah melihat model Kompleks Pakar Materniti dan Kesihatan Mental Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu. -Foto SHUHAIMI AHMAD.

Kerajaan terus melaksanakan segala program pembangunan kesihatan demi menjaga kepentingan rakyat tanpa sekatan dan batasan keturunan, bangsa atau agama yang dianuti rakyat negara ini.

“Kita tidak mahu nikmat perkhidmatan perubatan yang berkualiti diberikan kepada golongan tertentu sahaja sebaliknya untuk semua yang kaya dan miskin,” kata Perdana Menteri, Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi, di majlis Perletakan Batu Asas Kompleks Pakar Materniti dan Kompleks Psikiatri Kesihatan Mental, di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) Kuala Terengganu hari ini (15 Januari).

Turut hadir, Menteri Besar, Dato, Ahmad Said; Menteri Kesihatan, Dato liow Tiong Lai; Timbalan Menteri Kesihatan, Dato’ Dr. Abdul Latif Ahmad dan Pengerusi Jawatankuasa, Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna Negeri, YB Dr. Abdul Rahman Mokhtar


Kakitangan Hospital Sultanah Nur Zahirah yang hadir pada majjlis perletakan batu asas Kompleks Pakar Materniti dan Kesihatan Mental Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu.

Katanya, kesihatan yang baik menjadi asas kepada kesempurnaan ibadah sekaligus melahirkan pemikiran yang cemerlang.

“Perkhidmatan perubatan dan program kesihatan yang dilaksanakan oleh kerajaan memberi kesan mendalam kepada rakyat dan ianya turut membantu mengurangkan kadar kemiskinan,”katanya.

Menurut Perdana Menteri, hari ini satu persatu impian rakyat di negeri ini menjadi realiti hasil kerjasama kerajaan negeri dan Pusat. Malah, rakyat juga akan mendapat limpahan kemakmuran seperti sekarang.


Dato' Seri Abdullah meletak batu asas projek Kompleks Pakar Materniti dan Kesihatan Mental Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu.

“Salah satunya ialah mutu perkhidmatan rawatan perubatan yang sentiasa dipertingkatkan serta bilangan hospital dan klinik berlaku amat drastik,” katanya.

Katanya, kesihatan merupakan aset penting dalam pembangunan modal insan dan dalam rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) kerajaan akan terus menyediakan kemudahan dan melaksanakan program bagi meningkatkan taraf kesihatan penduduk.

Menurut Dato’ Seri Abdullah, Terengganu telah mengalami perubahan mendadak setelah berjaya mengambil alih pemerintahan daripada PAS pada 2004 dan pembangunan yang dijanjikan berterusan tanpa masalah di mana-mana.

“Saya amat gembira kerana negeri ini masih lagi berada pada tempat pertama dalam bidang pendidikan terutama dalam keputusan peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) yang diumumkan baru-baru ini dan tidak mudah dicabar oleh negeri lain,” katanya.

Projek pembinaan Kompleks Pakar Materniti yang melibatkan kos RM120 juta merangkumi kos projek dan kos peralatan telah dimulakan pada Disember tahun lalu dan dijangka siap pada 2011.

Apabila siap bangunan tujuh tingkat ini akan memberi kemudahan serba moden khusus kepada ibu hamil, ibu bersalin serta bayi baru lahir dan menjadi tempat rujukan bagi semua hospital daerah seluruh negeri.

Bangunan ini turut mengandungi antaranya dewan bersalin, dewan bedah materniti, klinik pakar obstestik, neonatal bay, wad antenatal dan lain-lain kemudahan perkhidmatan sokongan.

Manakala Kompleks Psikiatri dan Kesihatan Mental yang berharga RM65 juta dengan ketinggian enam tingkat adalah gabungan Kompleks Neurosains, wad strok, akut/neuro ICU dan wad psikiatri mempunyai 60 katil masing-masing 20 katil lelaki dan perempuan dan kes non psikotik.

Pelaksanaan projek ini untuk meningkatkan perkhidmatan rawatan pakar dana sub kepakaran dalam bidang naurologi dan psikiatri.

Unit Komunikasi Negeri

Tiada ulasan:

Catat Ulasan