Ahad, 11 Januari 2009

Pilih Kerajaan Yang Teguh

Oleh: Esah Abdullah


Dato' Noraini beramah mesra dengan pelatih Institut Latihan Perindustrian, Gong Badak selepas menutup minggu suaikenal pelatih institut itu. -Foto Ihsan SINAR HARIAN

Rakyat diminta memilih seorang pemimpin daripada kerajaan yang teguh seperti Barisan Nasional (BN) untuk berlindung, sekaligus dapat meneruskan agenda pembangunan yang seimbang sama ada dunia dan akhirat.

“Gunakan hak yang ada dan jangan mempersiakan harapan generasi muda yang memerlukan tempat yang rendang untuk berteduh,” kata Timbalan Menteri Sumber Manusia, Dato’ Noraini Ahmad pada sidang media selepas menutup Minggu Suaikenal pelajar Institut Latihan Perindustrian (ILP) Gong Badak, Kuala Terengganu, hari ini. Turut hadir, Ketua Pengarah Jabatan Tenaga Manusia, Haji Romli Hassan dan Pengarah ILP Kuala Terengganu, Haji Abdul Halim Abd. Rahman serta 233 pelajar sesi Januari 2009.

Katanya, wanita mempunyai hak yang sama dan bertanggung jawab menentukan corak kepimpinan serta mempunyai peluang yang luas membuat pilihan bagi meneruskan kesinambungan pembangunan yang ada.

“Kita jangan merasa malu dan berlindung di belakang lelaki sebaliknya tampil kehadapan, nyatakan pendirian untuk menegakkan kebenaran,” katanya yang juga Ketua Pergerakan Puteri UMNO Malaysia.

Dato’ Noraini seterusnya berkata, sambutan daripada orang ramai untuk mengikuti kursus yang ditawarkan di ILP seluruh negara amat membanggakan.

Bagi sesi 2009, sebanyak 27,445 permohonan yang diterima untuk memasuki 26 buah ILP seluruh negara, manakala 1,302 permohonan adalah untuk kemasukan ILP di Terengganu.

“Hanya 916 tempat yang ditawarkan bagi mengikuti 11 kursus yang ada di sini dan 233 pelajar telah pun masuk pada awal bulan ini, manakala selebihnya akan masuk pada 18 Januari ini,” katanya.

Katanya, keperluan tenaga mahir tempatan amat penting bagi menggantikan tenaga mahir asing yang membanjiri negara serta kebergantungan ini harus dapat dikurangkan dengan wujudkan institut kemahiran yang melatih belia lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) untuk menjadi tenaga kerja mahir.

Beliau turut mengharapkan pelajar dapat membina keterampilan diri selain ilmu pengetahuan dan jati diri sepanjang mengikuti kursus agar menjadi panduan apabila bekerja nanti.

Unit Komunikasi Negeri

Tiada ulasan:

Catat Ulasan