Rabu, 7 Januari 2009

Dana RM6.1Juta Hak Rakyat


Mesra - Menteri Besar bersama masyarakat Tiong Hua


Bantuan dana sebanyak RM6.1 juta yang disalurkan kerajaan Barisan Nasional(BN) kepada masyarakat Cina di Kuala Terengganu tidak bermotif politik dan mereka yang mempersoalkannya sebagai sebagai tidak ikhlas terhadap kebaikan kerajaan.

Setiausaha Agung MCA, Datuk Wong Foon Meng menyangkal dakwaan pembangkang dan menganggapnya tidak tepat sama sekali kerana dana itu adalah peruntukkan biasa yang disalurkan setiap tahun oleh kerajaan negeri bagi membantu mempertingkatkan kemudahan asas kepada masyarakat Cina di Terengganu.

"Ia bukan baru tetapi sudah lama dan kami tidak pula mempolitikkan peruntukan itu melainkan pembangkang sendiri yang mengeluarkan kenyataan mengaitkannya dengan politik.


Datuk Wong Foon Meng


"Mereka yang bercakap soal politik dan membuat banyak kenyataan mengenainya sedang kita tidak pernah mengeluarkan kenyataan memaksa rakyat untuk sokong kita kerana bagi peruntukan itu.

"Bagi BN ia adalah hak dan keperluan rakyat... kalau bukan waktu pilihan raya pun banyak kita salurkan, tapi mereka (pembangkang) diam pula," katanya.

Menurut Berita Harian , Wong, yang juga penyelaras pilihan raya MCA, Kuala Terengganu, berkata demikian ketika di minta mengulas laporan harakah daily.net yang melaporkan masyarakat Tionghua diingatkan supaya tidak mudah termakan 'umpan' pilihan raya dengan penyaluran bantuan dana berjumlah RM6.1 juta oleh kerajaan Barisan Nasional (BN).

Pesuruhjaya Pas Terengganu, Datuk Mustafa Ali mengingatkan masyarakat Tionghua supaya tidak mudah termakan 'umpan' pilihan raya dengan penyaluran bantuan dana berjumlah RM6.1juta oleh kerajaan Barisan Nasional (BN).

Pas Terengganu menyifatkan pemberian peruntukkan tersebut sebagai satu tindakan yang bermotifkan politik kerana berlaku di saat Pilihan Raya Kecil Kuala Terengganu bakal diadakan pada 17 Januari depan.

Mustafa berkata Pas tidak mempunyai 'halangan' jika kerajaan benar-benar menyediakan peruntukkan demi kepentingan dan kebaikan rakyat.

Namun begitu, katanya pengagihan peruntukkan yang berlaku pada waktu ini (pilihan raya kecil) sudah tentu mempunyai hubungkait dengan tujuan politik.

"Dia (kerajaan) hendak bantu, kita (pas) tiada halangan kerana itu adalah tanggungjawab kerajaan negeri," katanya.

" Tetapi dia (kerajaan) pilih waktu ini sudah tentu ia ada tujuan politik dan kita (Pas) harap masyarakat Tionghua faham bantuan itu bermotif politik," ujar beliau.

Katanya, setiap kali menjelang pilihan raya umum atau pilihan raya kecil pelbagai peruntukan dan bantuan diagihkan kepada rakyat yang menjadi amalan parti pemerintah.


_______________________________________________

Zon Perdagangan Bebas di LTSM



Sebuah kawasan Zon Perdagangan Bebas untuk kargo udara meliputi kawasan seluas 20 hektar akan diwujudkan berhampiran Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) bagi mengendalikan urusan MasKargo.

Langkah ini merupakan sebahagian daripada usaha kerajaan negeri untuk mempromosi Terengganu sebagai pintu masuk kargo menerusi udara bagi Wilayah Timur.

Menteri Besar, Dato' Ahmad Said, berkata pelbagai kemudahan akan disediakan di kawasan itu meliputi pejabat duti kastam, perkhidmatan dan kemudahan pengangkutan keluar masuk trak membawa muatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan