Rabu, 7 Januari 2009

TERENGGANU ERA BARU



Dato' Ahmad melahirkan kegembiraan setelah menerima cek replika hasil royalti minyak daripada Dato' Seri Najib.

"Penyerahan semula wang royalti minyak kepada Terengganu bukan sahaja mengeratkan hubungan kerajaan Pusat dengan kerajaan negeri, tetapi juga adalah era baru untuk rakyat dan kerajaan negeri ini"Timbalan Perdana Menteri.

Terengganu kini memasuki era baru dengan penyerahan semuala wang royalti minyak yang membolehkan kepada penubuhan TIA selain penekanan kepada pembangunan untuk rakyat melalui Bajet 2009.

Kementerian Kewangan mengesahkan sebanyak RM700 juta wang royalti minyak digunakan Kerajaan Pusat untuk membina rumah oleh Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) di negeri lain.

Sementara RM800 juta lagi, dibelanjakan untuk pelbagai projek pembangunan di negeri lain dan keseluruhannya jumlah wang yang digunakan adalah sebanyak RM1.5 bilion.

Wang ini akan dituntut kembali kerana beberapa senarai lain yang dikehendaki masih belum disahkan oleh Kementerian Kewangan.

Bagi Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Abd Razak, penyerahan semula wang royalti minyak kepada Terengganu bukan sahaja mengeratkan hubungan Kerajaan Pusat dengan kerajaan Negeri, tetapi juga adalah era baru untuk rakyat dan kerajaan negeri ini,

Beliau yang juga Menteri Kewangan menganggap penyerahan semula wang royalti minyak ini sesuai dengan hasrat kerajaan negeri yang mahu membangun dan menyelsaikan masalah rakyat, khususnya kemiskinan.

Menurut Menteri Besar Dato' Ahmad Said, berkata Kerajaan Pusat telah bersetuju menyerahkan kembali pengurusan wang royalti minyak kepada kerajaan Terengganu dan rundingan untuk menyelesaikan beberapa perkara masih dijalankan.

Kerajaan Terengganu menerima wang royalti minyak secara langsung daripada Kerajaan Pusat sejak 2000, berjumlah RM6.218 bilion.

Beliau berkata jumlah itu, termasuk RM408.6 juta yang dibayar pada majlis yang dihadiri Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan di Kuala Terengganu pada 13 Disember lalu.

"Sebab itu, sehingga kini kita belum menarik balik saman Kerajaan Terengganu terhadap Kerajaan Pusat," katanya menjawab soalan pada persidangan Dewan Undangan Negeri baru-baru ini.

Saman terhadap Kerajaan Pusat berhubung isu royalti tersebut difailkan di mahkamah oleh Pas pada 2000 ketika memerintah Terengganu dari 1999 hingga 2004.

Dengan pembayaran semula wang royalti minyak itu membolehkan penubuhan Lembaga Pelaburan Terengganu (LPT) untuk mengendalikan pelaburtn wang royalti minyak negeri ini dengan dana permulaan bernilai RM10 bilion.

Pada 13 Disember lalu, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abd Razak berkata, penubuhan LPT yang merupakan cadangan Yang Di Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin dipersetujui oleh Jemaah Menteri pada mesyuaratnya semalam.

Menurutnya, LPT akan menggunakan pendapatan daripada hasil royalti minyak untuk membuat pelaburan di dalam dan luar negara. Mungkin sedikit (labur) di Terengganu dan sebahagian besar di luar Terengganu. Seandainya minyak pupus, Terengganu dengan langkah ini akan dapat punca pendapatan tambahan, " katanya selepas menyerahkan cek royalti minyak berjumlah RM408.6 juta kepada Menteri Besar.

Sementara itu, kerajaan negeri akan memastikan tindakan bagi menjayakan setiap perancangan dan pelaksanaan pembangunan perlu mengutamakan kepentingan dan memberi keuntungan secara total kepada rakyat tempatan.

Bajet 2009 yang mengambil kira cabaran serta suasana ekonomi tidak menentu, disediakan dengan objektif untuk menjaga kebajikan dan kesejahteraan rakyat dengan tema 'Merakyatkan Pembangunan'.

Dato' Ahmad berkata, usaha 'Merakyatkan Pembangunan' serta 'Merakyatkan Pentadbiran dan Pelaksanaan' bertujuan memastikan Terengganu terus membangun dan bergerak ke mercu jaya, selain rakyat merasa nikmat dan manfaatnya.

Beliau berkata, kerajaan negeri merangka empat strategi bagi menjayakan segala agenda pembangunan yang berlandaskan 'Merakyatkan Pembangunan' ini.

Strategi utama adalah penerusan tumpuan agenda pendidikan dan latihan ini sebagai paksi modal insan manakala strategi kedua pemantapan usaha menyelesaikan isu kemiskinan.

Menurutnya, usaha memaksimakan penggunaan faedah kemajuan Sains, Teknologi dan Komunikasi menjadi teras kepada strategi ketiga dalam Bajet 2009.

"Strategi terakhir atau keempat yang akan ditekankan adalah membina daya tahan bagi mengharungi krisis ekonomi tempatan," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan